TIETEELLINEN KIRJOITTAMINEN VIERAALLA KIELELLÄ – DISKURSIIVINEN NÄKÖKULMA
Abstract
Tarkastelen artikkelissani diskurssianalyyttisin keinoin kirjoitelmia, joissa
ruotsia opiskelevat suomenkieliset yliopisto-opiskelijat pohtivat kirjoittamistaan.
Tulkitsen aineistosta diskursseja, puhetapoja, joiden kautta tieteellinen
kirjoittaminen rakentuu tietynlaiseksi opiskelijoiden omassa kerronnassa.
Näen diskurssit tilanteisina, sosiaalisissa konteksteissa rakentuvina tekstuaalisina
merkityssysteemeinä; ne ovat muuttuvia ja voivat olla ristiriitaisia
samankin tekstin sisällä. Näiden puhetapojen kautta konstruoituu myös
kirjoittajan diskursiivinen minä, vaikutelma opiskelijasta kirjoittajana. Tulososiossa
esittelen ne viisi vahvaa diskurssia, joihin olen analyysini pohjalta
päätynyt: esteettinen diskurssi (kirjoittaminen esteettisenä kokemuksena ja
kirjoittaja esteetikkona); luovuusdiskurssi (kirjoittaminen uuden luomisena
ja kirjoittaja sanojen kanssa leikkijänä); ristiriitadiskurssi (kirjoittaminen
vastakkaisten tunteiden aiheuttajana ja kirjoittaja ristiriitaisten tunteiden
kokijana); selviytymisdiskurssi (kirjoittaminen sinnikkyyttä vaativana taisteluna
ja kirjoittaja pelkonsa voittavana sankarina) sekä opettajuusdiskurssi (kirjoittaminen
pedagogisen kasvun välineenä ja kirjoittaja tulevana opettajana).
Avainsanat: tieteellinen kirjoittaminen, diskurssianalyysi, yliopisto-opiskelijat,
kirjoittamisdiskurssit, diskursiivinen minä
Keywords: scientific writing, discourse analysis, university students, discourses of writing,
discoursal self