DIALOGISUUS KIELIKASVATUKSEN KEHYKSENÄ
Abstract
Artikkelissa pohditaan, voisiko dialogisen kielifilosofian nähdä kielikasvatuksen
yleisenä taustakehyksenä. Artikkelissa kuvataan suomalaisessa
kielenopetuksen kentässä meneillään olevaa paradigman muutosta
opetuskeskeisyydestä lähestymistavasta kohti kokonaisvaltaisempaa
näkemystä. Tätä muutosta esitellään keskittymällä tarkastelemaan
kielikasvatuksen keskeisiä ilmiöitä, kuten oppimis- ja kielikäsitykset,
arviointi sekä ymmärrys pedagogisen tiedon luonteesta. Lisäksi artikkelissa
tarkastellaan dialogisen lähestymistavan keskeisiä käsitteitä suhteessa
kielikasvatuksessa keskeisinä pidettyihin ilmiöihin. Lopuksi viitataan
artikkelissa esitetyn näkemyksen tarjoamiin mahdollisuuksiin ja rajoituksiin
käytännön luokkahuonetyölle.
Avainsanat: Dialogisuus, kielikasvatus, paradigman muutos
Keywords: Dialogism, language pedagogy, paradigm shift