AVANCERADE FINSKSPRÅKIGA INLÄRARES UTTAL AV SEGMENT I SVERIGESVENSKA

Authors

  • Mikko Kuronen

Abstract

I den här studien analyseras finskspråkiga inlärares uttal av segment
i sverigesvenskt standarduttal (mellansvenska). Talarna (n=15) är
universitetsstudenter med svenska som huvud- eller biämne. Deras uttal
har undersökts auditivt och två talares uttal har också analyserats akustiskt i en långtidsstudie (tre år mellan testtillfällena). De ljud som orsakar mest problem för talargruppen är [ʉ̟ː], [ɵ], [ɑː], [ɧ] och [ɕ], dvs. ljud som saknas i finska och/eller som kan betraktas som fonologiskt markerade. Också aspirerade klusiler och supradentala konsonanter orsakar en del problem för talargruppen. Typiskt för uttalet är målspråksavvikande intrapersonell variation i segmentkvalitet. En viss positiv utveckling av uttalet ägde rum mot slutet av uppföljningen genom att en del långa vokaler uttalades mer målspråklikt och genom att den målspråksavvikande variationen minskade något.

Nyckelord: andraspråk, finska, inlärning, produktion, uttal

 

Tässä tutkimuksessa analysoidaan suomenkielisten oppijoiden ruotsinruotsin standardiääntämyksen (keskiruotsin variantti) äänteiden oppimista. Puhujat (n=15) ovat yliopisto-opiskelijoita ruotsin kieli pää- tai sivuaineenaan. Heidän ääntämyksensä on tutkittu kuulonvaraisesti, ja kahden puhujan ääntämys on lisäksi analysoitu akustisesti pitkittäistutkimuksessa (testausväli kolme vuotta). Vaikeimpia äänteitä puhujaryhmälle ovat [ʉ̟ː], [ɵ], [ɑː], [ɧ] ja [ɕ], joita ei ole suomen kielessä ja/tai joita voidaan pitää fonologisesti tunnusmerkillisinä. Myös aspiroituneet klusiilit ja nk. supradentaalikonsonantit aiheuttavat
ongelmia puhujille. Tunnusomaista ääntämykselle on kohdekielestä poikkeava puhujakohtainen variaatio eli horjunta segmenttien laadussa. Ääntämyksessä tapahtui tiettyä kehitystä siten, että seurannan lopussa muutamat pitkät vokaalit äännettiin kohdekielisemmin ja puhujakohtainen ei-kohdekielinen variaatio väheni.


Avainsanat: oppiminen, suomi, tuottaminen, vieras kieli, ääntäminen

Keywords: Finnish, learning, production, pronunciation, second language

 

Section
Artikkelit

Published

2016-08-09

How to Cite

Kuronen, M. (2016). AVANCERADE FINSKSPRÅKIGA INLÄRARES UTTAL AV SEGMENT I SVERIGESVENSKA. Puhe ja kieli, 36(3), 175–196. Retrieved from https://journal.fi/pk/article/view/59009