KORJAUSKÄYTÄNTEET PUHETERAPIAKESKUSTELUSSA SEITSEMÄNVUOTIAALLA LAPSELLA, JOLLA ON KIELEN KEHITYKSEN ERITYISVAIKEUS

Authors

  • Inkeri Salmenlinna

Abstract

Tarkastelen tässä yhden seitsemänvuotiaan kielihäiriöisen lapsen korjauskäytänteitä
puheterapiakeskusteluissa. Tarkasteltavat korjauskäytänteet on kerätty 90 minuutin
keskusteluotoksesta. Korjauskäytänteet, jotka liittyvät tehtävätyöskentelyssä sattuneen
virheen korjaamiseen tai ovat muutoin korostuneen toimintakeskeisiä, on rajattu pois
tutkimuksesta.
Korjaustoiminta edellyttää keskustelussa sekä kielellisiä että pragmaattisia taitoja.
Tutkimukseen osallistuneella lapsella on kielen kehityksen erityisvaikeus. Hänellä on
selkeitä vaikeuksia useimpien kielellisten rakenteiden hallinnassa (fonologiassa, morfologiassa,
kieliopillisissa rakenteissa sekä sanaston ja käsitteistön omaksumisessa),
mutta hän osoittautui pragmaattisesti taitavaksi keskustelijaksi. Lapsi käytti runsaasti
ja monipuolisesti korjauskäytänteitä silloin, kun keskustelussa koettu ongelma liittyi
hänen puheenvuorojensa sisältöön tai merkitykseen. Hän korjasi runsaasti omaa
puhettaan ensimmäisessä vuorossa ja vastasi adekvaatisti puheterapeutin esittämiin
korjausaloitteisiin. Lisäksi hän aloitti usein korjauksen silloin, kun puheterapeutilla oli
vaikeuksia kuulla tai ymmärtää hänen puhettaan, mutta puheterapeutti ei esittänyt
korjausaloitetta.
Lapsi esitti myös toisen vuoron korjausaloitteita puheterapeutin puheenvuoron sisällöstä
ja merkityksestä, mutta näiden korjausaloitteiden osuus lapsen korjauskäytänteistä
oli pieni. Kaikki tarkastellut lapsen toisen vuoron korjausaloitteet esiintyivät
keskustelukontekstissa, jossa niitä edeltävä kysyvä tai kehottava vuoro loi selkeän
odotuksen vastaukselle tai pyydetylle toiminnalle. Lapsella vaikutti olevan puheterapiakeskusteluissa
enemmän valmiuksia oman viestin perille menoa palvelevien
korjauskäytänteiden käyttöön kuin toisen keskustelijan puheenvuoroihin liittyvien
korjausaloitteiden tekoon.

Avainsanat: keskustelu, korjauskäytänteet, korjausaloitteet, korjaukset, kielen kehityksen
erityisvaikeus

Keywords: conversation, repair-initiations, repairs, specific language impairment

Section
Artikkelit

Published

2013-10-18

How to Cite

Salmenlinna, I. (2013). KORJAUSKÄYTÄNTEET PUHETERAPIAKESKUSTELUSSA SEITSEMÄNVUOTIAALLA LAPSELLA, JOLLA ON KIELEN KEHITYKSEN ERITYISVAIKEUS. Puhe ja kieli, 25(2), 87–101. Retrieved from https://journal.fi/pk/article/view/6685