NAISOPETTAJIEN ÄÄNEN KUORMITTUMINEN TYÖSSÄ

Authors

  • Leena Rantala

Abstract

Tutkimuksen tavoitteena oli arvioida äänen rasittumista luonnollisessa
työympäristössä. Tutkittavat olivat naisopettajia, joiden määrä vaihteli 10:stä
33:een eri osatutkimuksissa (iän keskiarvo 43 vuotta). Opettajat nauhoittivat
puhettaan ensimmäisen ja viimeisen oppitunnin ajan yhtenä työpäivänä sekä
tekivät nauhoituksia välitunnilla (mahdollisimman pitkä [a]-fonaatio). Tutkittavat
jaettiin kahteen ryhmään kokemiensa äänenkäytön vaikeuksien perusteella.
Tutkimuksen tulos oli, että mitä enemmän opettajilla oli äänioireita, sitä
korkeampi oli heidän äänensä perustaajuus (FO), sitä voimakkaampaa ääntä he
käyttivät ja sitä enemmän heillä oli taipumus käyttää vuotoista äänentuottotapaa
(mittaus pitkäaikaiskeskiarvospektrillä, LTAS:llä). Työpäivän aikana äänen
perustaajuus nousi ja LTAS osoitti äänen muuttuneen puristeiseen suuntaan.
Nämä muutokset olivat selvempiä vähemmän äänioireita kokevilla opettajilla.
Usäksi tutkimuksessa kehitettiin äänenkäytön kuormituksen indeksi (FO x FOaika,
jossa FO-aika tarkoittaa äänihuulien aktiivista värähtelyaikaa).

Avainsanat: puheäänen akustinen analyysi, koetut äänioireet, kenttätutkimus

The aim ofthis study was to investigate phonatory changes due to loading in natural
working environment. The subjeets were female school teachers, the number ofwhom for
separate studies ranged from 10 to 33 (mean age 43 years). Voice recordings were made
both during breaks (voice task: maximally prolonged [a] ) and lessons (first and last lesson
ofone day). The subjects were divided into twO groups according to the severity oftheir
voice complaints. The major results were: the more the complaints the teacher had, the
higher the fundamental frequency (FO) and sound pressure level and a tendency to use
more hypofunetional voice (analysed by the long-time average spectrum; LTAS). During
the working day, the FO rose and the LTAS levelled out (changes towards hyperfunctional
voice usage). Interestingly, these changes were more obvious in the teachers with fewer
voice complaints. Furthermore, during the present study, an index ofvoice loading was
developed (FO x FO time; FO time = active vibration time ofvocal folds).

Keywords: acoustic voice analysis, voice complaints, field study

 

Section
Artikkelit

Published

2013-10-18

How to Cite

Rantala, L. (2013). NAISOPETTAJIEN ÄÄNEN KUORMITTUMINEN TYÖSSÄ. Puhe ja kieli, 21(2), 73–84. Retrieved from https://journal.fi/pk/article/view/8047