LASTEN SANASUJUVUUS

Authors

  • Outi Kaleva
  • Minna Vanhala

Abstract

Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella normaalien 6-, 8- ja 10-vuotiaiden
suomalaislasten suoriutumista foneemisissa ja semanttisissa sanasujuvuustehtävissä.
Tämä artikkeli selvittää lasten tuottamien hyväksyttyjen sanojen,
perseveraatioiden ja intruusioiden määrää sekä laatua. Lisäksi esitetään
hyväksyttyjen sanojen osalta eri ikäisille suomenkielisille lapsille luodut alustavat
normit. Tutkimukseen osallistui 120 koehenkilöä: 39 6-vuotiasta, 408-vuotiasta
ja 41 10-vuotiasta lasta. Hyväksyttyjen sanojen määrä lisääntyi tehtävissä iän
myötä. Kuusivuotiaat tuottivat merkitsevästi vähemmän sanoja kuin kouluikäiset
lapset kaikissa tehtävissä. Kymmenvuotiaat tuottivat 8-vuotiaita merkitsevästi
enemmän sanoja vain eläintehtävässä. Eläintehtävän merkitys kliinisen työn
kannalta osoittautui huomattavimmaksi, koska se oli tehtävistä produktiivisin ja
toi ikäryhmien väliset erot parhaiten esiin. Sen avulla voidaan todennäköisimmin
löytää lapset, joilla on vaikeuksia nopeassa ja systemaattisessa sananhaussa tai
muissa kognitiivisissa toiminnoissa. Perseverointi oli vähäistä kaikissa
ikäryhmissä, mutta perseveraatiovirheiden esiintyminen oli kuitenkin hieman
yleisempää nuoremmissa ikäryhmissä. Intruusioita esiintyi eniten 6-vuotiailla
etenkin foneemisissa tehtävissä.

Avainsanat: sanasujuvuus, intruusiot, perseveraatiot

The purpose of this study was to examine the performance of 6-, 8- and 10-year-old
normal Finnish children in phonemic and semantie word fluency tasks. This article
addresses the quantity and quality of correct responses, intrusions and perseverations.
With regard to the rate ofcorrect responses, preliminary Finnish norms for the three
age groups are presented. Altogether 120 subjects participated in the study: 39 6-yearold,
40 8-year-old and 41 10-year-old children. The rate ofcorrect responses increased
by age and especially between the ages six and eight. Only in the animal fluency task
did the 10-year-olds produce significantly more correct responses than the 8-year-olds.
The animal task appears to be the clinically most valuable one as on this task, rates of
correct responses were highest and age differences were most clearcut. Perseverations
were rare in all age groups but the younger the children, the more perseverations were
observed. The 6-year-olds produced more intrusions than school-aged subjects especially
in the phonemic tasks. From a clinical perspective, reduced output in verbal
fluency tasks and high rates of perseverations and intrusions would thus serve as
markers for possible pathology in language development in children.

Key words: verbal fluency, perseveration, preschool- and school-aged children

Section
Artikkelit

Published

2013-10-18

How to Cite

Kaleva, O., & Vanhala, M. (2013). LASTEN SANASUJUVUUS. Puhe ja kieli, 22(1), 3–19. Retrieved from https://journal.fi/pk/article/view/8056