Direktiivit autismikirjon oppilaan ja luokkatovereiden yhteistä tarinankerrontaa ohjaamassa

Kirjoittajat

  • Anniina Kämäräinen Itä-Suomen yliopisto
  • Eija Kärnä Itä-Suomen yliopisto
  • Panu Olli Itä-Suomen yliopisto
  • Lotta Romppanen Itä-Suomen yliopisto
  • Anni Kilpiä Itä-Suomen yliopisto
  • Katja Dindar Oulun yliopisto
  • Kaisa Pihlainen Itä-Suomen yliopisto
  • Calkin Suero Montero Uppsalan yliopisto

Avainsanat:

autismikirjo, direktiivit, inkluusio, luokkatoverit, tarinankerronta, vuorovaikutus

Abstrakti

Tässä tapaustutkimuksessa tarkastellaan vuorovaikutustilanteita, joissa yksi autismikirjon oppilas ja kaksi luokkatoveria suunnittelevat ja kirjoittavat yhdessä fiktiivisen tarinan. Tutkimuksen tarkoituksena on luoda kuvailevan analyysin avulla kokonaiskuvaa yhteisen tarinan muodostumisen prosessista ja kunkin oppilaan osallistumisen määrästä ja muodoista. Tutkimusaineisto koostuu videotallenteista, jotka nauhoitettiin viidellä suomen kielen oppitunnilla kevään ja syksyn 2020 aikana. 4.–5.-luokkalaiset oppilaat ensin suunnittelivat tarinan yhteiselle paperille ja sitten kirjoittivat tarinan jaetussa tiedostossa kannettavilla tietokoneilla. Videoaineistoa analysoitiin sisällönerittelyä ja teoriaohjaavaa sisällönanalyysia hyödyntäen. Määrällinen tarkastelu osoitti, että oppilaiden kielellinen osallistuminen vaihteli; esimerkiksi autismikirjon oppilaalla oli enemmän puheenvuoroja hänen toimiessaan kirjurina verrattuna tilanteisiin, joissa luokkatoveri toimi kirjurina. Direktiivien tarkastelu osoitti oppilaiden ohjaavan yhteistä tarinankerrontaa tehtävän tekemiseen tai tarinan sisältöön kohdistuvien ehdotusten avulla. Kannettavien tietokoneiden mukaantulon myötä direktiivit muuttuivat pitkälti kehotuksiksi, jopa käskyiksi, joiden avulla ohjattiin luokkatoverin toimintaa. Tutkimustulokset korostavat annettujen roolien vaihtelun sekä kaikkien oppilaiden vahvuuksien ja työskentely-ympäristötekijöiden huomioimisen tärkeyttä ryhmätyötilanteissa inklusiivisissa luokissa.

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2024-08-20

Viittaaminen

Kämäräinen, A., Kärnä, E., Olli, P., Romppanen, L., Kilpiä, A., Dindar, K., Pihlainen, K., & Suero Montero, C. (2024). Direktiivit autismikirjon oppilaan ja luokkatovereiden yhteistä tarinankerrontaa ohjaamassa. Puhe ja kieli, 44(2), 67–86. https://doi.org/10.23997/pk.147421