SISÄKORVAISTUTETTA KÄYTTÄVIEN LASTEN LUKEMISEN JA KIRJOITTAMISEN VALMIUDET

Kirjoittajat

  • Sanna Saarinen
  • Eila Lonka

Abstrakti

Tässä artikkelissa tarkastellaan kahdeksan noin seitsemänvuotiaan
sisäkorvaistutetta käyttävän lapsen lukivalmiuksia. Tutkimusaineisto
koostuu sisäkorvaistutetta käyttävien lasten suoriutumisesta kielellisen
tietoisuuden, lukemisen ja kirjoittamisen alkeiden, sanavaraston, auditiivisen
sarjamuistin, kuullun ymmärtämisen ja kielellisten käsitteiden hallinnan
taitoja mittaavista testeistä. Tulosten perusteella voidaan todeta, että tässä
tutkimuksessa sisäkorvaistutetta käyttävien lasten lukivalmiudet ja niihin
kiinteästi yhteydessä olevat taidot jäivät kronologisen iän odotuksesta, mutta
olivat usein kuuloikäodotusta korkeammalla tasolla.

Avainsanat: Sisäkorvaistutteet, kuulovammat, oppimisvalmiudet, lukeminen, kirjoittaminen

Keywords: Cochlear implants, profound hearing loss, reading awareness, writing awareness

 

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2013-10-18

Viittaaminen

Saarinen, S., & Lonka, E. (2013). SISÄKORVAISTUTETTA KÄYTTÄVIEN LASTEN LUKEMISEN JA KIRJOITTAMISEN VALMIUDET. Puhe ja kieli, 30(3), 171–184. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/pk/article/view/4740