FONOLOGINEN ANALYYSI TOISLUOKKALAISTEN LUKU- JA KIRJOITUSPROFIILEISTA

Kirjoittajat

  • Marita Mäkinen

Abstrakti

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää lasten teknisen lukemisen ja kirjoittamisen taitojen
solmukohtia toisen luokan lopussa. Tutkimus oli osa Lukitaitojen aikaan -pitkittäistutkimusta,
jossa selvitetään taitojen kehittymistä eri ikävaiheissa (2001–2008).
Aineisto koostui lasten (N = 57) lukemien tekstien litteroiduista äänityksistä ja sanelukirjoituksista
toisen luokan lopussa. Retrospektiivisen aineiston muodosti lasten
fonologisten taitojen arviointi esiopetuksen lopussa. Analyysi perustui sanarakenteissa
esiintyvien fonologisten prosessien tekstipohjaiseen erittelyyn. Laadullisesti koodattu
aineisto muokattiin tilastollisesti käsiteltävään muotoon. Tulosten mukaan lukemisen
ja kirjoittamisen keskeisimmät sujuvuuden esteet liittyivät sana- ja tavurakenteiden
fonologiseen käsittelyyn. Ongelmat ilmenivät sanarakenteita yksinkertaistavina
fonologisina prosesseina. Lisäksi tutkimus viitoitti joitakin lukikuntoutuksen
pedagogisia suuntaviivoja. Niiden kulmakivi on erilaisten lukiprofiilien ja sujuvuuden
esteiden varhainen tunnistaminen.

Avainsanat: luku- ja kirjoitustaito, lukivaikeus, fonologinen analyysi

Keywords: reading decoding, spelling, dyslexia, phonological analysis

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2013-10-18

Viittaaminen

Mäkinen, M. (2013). FONOLOGINEN ANALYYSI TOISLUOKKALAISTEN LUKU- JA KIRJOITUSPROFIILEISTA. Puhe ja kieli, 27(4), 149–170. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/pk/article/view/6641