KIELENKEHITYKSEN ERITYISVAIKEUTEEN JA DYSLEKSIAAN LIITTYVÄT KUULOHAVAINNON KÄSITTELYN POIKKEAMAT
Abstrakti
Tässä artikkelissa esitellään kielenkehityksen erityisvaikeuden (Specific
Language Imparment, SLI) ja dysleksian tutkimusta pääasiassa englanninkielisissä
maissa. Erään teorian mukaan SLI ja dysleksia ovat kehityksellisiä
kielihäiriöitä, joissa kuuloinformaation prosessointitarkkuus on hidastunutta
tai heikompaa kuin tyypillisesti kehittyvillä lapsilla. Artikkelin tarkoituksena
on kriittisesti tarkastella tätä teoriaa tukevia ja vastustavia tutkimustuloksia
ja herättää keskustelua SLI:n ja dysleksian suhteesta sekä SLI- ja
dysleksiatutkimuksen nykyisistä suuntaviivoista.
Asiasanat: Kielenkehityksen erityisvaikeus, dysleksia, kuuloinformaation
käsittelytarkkuus, behavioraaliset ja elektrofysiologiset mittarit
Key words: Specifi c Language Impairment (SLI), dyslexia, auditory processing, behavioural
and electrophysiological measures