MITÄ VARHAINEN VUOROVAIKUTUS JA 2-VUOTIAAN KIELITAITO KERTOVAT KEHITYKSEN JATKUMOSTA?

Kirjoittajat

  • Maarit Silvén

Abstrakti

Lapsen psyykkinen kehitys on paljastunut voimakkaammin sekä geneettisen että
kulttuurisen perimän säätelemäksi kuin perinteisesti on ajateltu. Tässä artikkelissa
tarkastelen, miten lapsen synnynnäiset valmiudet sekä vanhemman ja lapsen
vuorovaikutuksen erot säätelevät lapsen puheen kehitystä ensimmäisen ikävuoden
aikana. Hiljakkoin suomalaiset seurantatutkimukset ovat vahvistaneet näkemystä,
että varhaisilla kehityseroilla voi olla kauaskantoisia kasautuvia vaikutuksia lasten
kehitykseen. Tämän katsausartikkelin tavoitteena on esitellä, mitä varhainen
vuorovaikutus ja 2-vuotiaan kielitaito paljastavat puhekielen ja kirjoitetun kielen
kehityskulusta.

Avainsanat: Puheen havaitseminen, oppiminen ja muisti, kielen kehitysjatkumo,
lukutaito, varhainen vanhempi-lapsi-vuorovaikutus

Keywords: Speech perception, learning and memory, course of language development,
reading, early parent-child-interaction

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2013-10-18

Viittaaminen

Silvén, M. (2013). MITÄ VARHAINEN VUOROVAIKUTUS JA 2-VUOTIAAN KIELITAITO KERTOVAT KEHITYKSEN JATKUMOSTA?. Puhe ja kieli, 26(2), 115–122. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/pk/article/view/6657