KAKSIVUOTIAIDEN LASTEN OMAN PUHEEN KORJAUKSET KESKUSTELUSSA
Abstrakti
Artikkelissa tarkastellaan neljän kaksivuotiaan lapsen puheessa esiintyviä itsekorjauksia
heidän keskusteluissaan vanhempien kanssa. Puheen korjausten kehittymistä
seurattiin hieman alle kaksivuotiaasta kahden ja puolen vuoden ikään. Ensimmäiset
puheen keskeytykset ja korjaukset lapset tekivät jo yksisanavaiheessa hieman alle
kaksivuotiaina. Ensimmäiset itse aloitetut itsekorjaukset olivat joko sanojen korvauksia
tai fonologisia tarkennuksia, ja ne esiintyivät tilanteissa, joissa lapsen ja vanhemman
huomio oli suuntautunut eri asioihin ja heidän toimintansa ja/tai puheensa olivat
päällekkäisiä. Tyypillisintä tässä vaiheessa oli kuitenkin usean puheenvuoron
muodostama itsekorjausjakso, jossa vanhempi korjasi lapsen alkuperäistä ilmausta
ja lapsi tämän jälkeen muokkasi sanomaansa uudelleen aikuisen antaman mallin
mukaan. Pian kahden ikävuoden jälkeen lapset tekivät kuitenkin jo samantyyppisiä
nopeita fonologisia korjauksia kuin aikuiset. Ilmausten pituuden kasvaessa lasten
puheessa alkoi esiintyä myös syntaktisia suunnanmuutoksia ja sanojen lisäyksiä
lausumiin. Tämän tutkimuksen havaintojen perusteella kaksivuotiailla lapsilla on jo
varsin hyvin kehittynyt kyky monitoroida omaa puhettaan ja muokata sitä paremmin
ymmärrettäväksi ja tilanteeseen sopivaksi.
Avainsanat: Lapsen ja vanhemman vuorovaikutus, keskustelunanalyysi, itsekorjaus
Key words: Child-parent interaction, conversation analysis, self-repair