2½-VUOTIAIDEN KONSONANTTIYHTYMÄT
Abstract
Artikkelissa tarkastellaan 2½-vuotiaiden suomalaislasten tavoittelemia ja
tuottamia sanansisäisiä konsonanttiyhtymiä. Lisäksi selvitetään millaisia
fonolo gisia prosesseja muuntuneissa konsonanttiyhtymissä esiintyy ja
miten konsonantti-inventaarin ja konso nanttiyhty mäinventaarin koko
vaikuttavat näihin prosesseihin. Analyysi pohjautuu yhdeksän tytön ja kuuden
pojan videoituihin puolistrukturoituihin vuorovaikutustilanteisiin äitiensä
kanssa. Tulokset osoittavat, että 2½-vuotiaat lapset tavoittelivat run saasti
sanansisäisiä konsonanttiyhtymiä ja tuottivat keskimäärin yhdeksän yhtymää.
Yleisimmät konsonanttiyhtymäinventaariin hyväksytyt konsonanttiyhtymät
olivat samapaikkaisia konsonanttiyhtymiä. Konsonanttiyhtymien
hallitsemisessa oli kuitenkin vielä runsaasti vaihtelua. Korrekteimmin
toteutuivat samapaikkaisen nasaalin ja klusiilin muodostamat yhtymät
(/mp/, /nt/) sekä eripaikkaiset /hm/- ja /sk/ -yhtymät. Yleisimmät
fonologiset prosessit muuntuneissa konsonanttiyhtymissä olivat
sijaispidennys, korvaaminen sekä assimilaatio.
Asiasanat: Fonologia, sanansisäiset konsonanttiyhtymät, fonologiset prosessit, suomen kieli
Keywords: Heterosyllabic clusters, Finnish, language acquisition