3–9-VUOTIAIDEN LASTEN SUORIUTUMINEN BOSTONIN NIMENTÄTESTISTÄ

Författare

  • Soile Loukusa

Abstract

Tässä tutkimuksessa arvioitiin 210:n 3–9-vuotiaan lapsen suoriutumista Bostonin nimentätestistä.
Tulokset osoittivat, että Bostonin nimentätesti tuo esille lasten nimeämisen
kehityksen etenemisen. Erityisen nopeaa nimeämisen kehittyminen oli kolmen
ja neljän ikävuoden välillä, jonka jälkeen kehitys jatkui tasaisempana. Tämän tutkimuksen
lapset suoriutuivat hieman heikommin kuin alkuperäisen suuntaa-antavan
suomalaisen normiaineiston lapset lukuun ottamatta 7-vuotiaiden lasten ikäryhmää,
jossa suoriutuminen eri aineistojen välillä oli lähes vastaavaa. Bostonin nimentätesti
on tarkoitettu yli 5-vuotiaiden lasten nimeämistaitojen arviointiin. Tutkimus kuitenkin
osoitti, että testiä voidaan käyttää jo 3- ja 4-vuotiaiden lasten nimeämisen arvioinnissa.
Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää alkuperäisten Bostonin nimentätestin
suuntaa-antavien normiarvojen tukena arvioitaessa lasten nimeämisen
tasoa ja kehityksen etenemistä.

Avainsanat: Bostonin nimentätesti, nimeämisen kehitys

Keywords: The Boston Naming Test, development of naming

Sektion
Artikkelit

Publicerad

2013-10-18

Referera så här

Loukusa, S. (2013). 3–9-VUOTIAIDEN LASTEN SUORIUTUMINEN BOSTONIN NIMENTÄTESTISTÄ. Puhe ja kieli, 27(4), 141–147. Hämtad från https://journal.fi/pk/article/view/6640