FONOLOGINEN ANALYYSI TOISLUOKKALAISTEN LUKU- JA KIRJOITUSPROFIILEISTA
Abstract
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää lasten teknisen lukemisen ja kirjoittamisen taitojen
solmukohtia toisen luokan lopussa. Tutkimus oli osa Lukitaitojen aikaan -pitkittäistutkimusta,
jossa selvitetään taitojen kehittymistä eri ikävaiheissa (2001–2008).
Aineisto koostui lasten (N = 57) lukemien tekstien litteroiduista äänityksistä ja sanelukirjoituksista
toisen luokan lopussa. Retrospektiivisen aineiston muodosti lasten
fonologisten taitojen arviointi esiopetuksen lopussa. Analyysi perustui sanarakenteissa
esiintyvien fonologisten prosessien tekstipohjaiseen erittelyyn. Laadullisesti koodattu
aineisto muokattiin tilastollisesti käsiteltävään muotoon. Tulosten mukaan lukemisen
ja kirjoittamisen keskeisimmät sujuvuuden esteet liittyivät sana- ja tavurakenteiden
fonologiseen käsittelyyn. Ongelmat ilmenivät sanarakenteita yksinkertaistavina
fonologisina prosesseina. Lisäksi tutkimus viitoitti joitakin lukikuntoutuksen
pedagogisia suuntaviivoja. Niiden kulmakivi on erilaisten lukiprofiilien ja sujuvuuden
esteiden varhainen tunnistaminen.
Avainsanat: luku- ja kirjoitustaito, lukivaikeus, fonologinen analyysi
Keywords: reading decoding, spelling, dyslexia, phonological analysis