VERBAL INLÄRNING VID MILD KOGNITIV SVIKT OCH ALZHEIMERS SJUKDOM

Författare

  • Petra Grönholm-Nyman

Abstract

Denna artikel är en översikt över tre studier (Grönholm, Rinne, Vorobyev,
& Laine, 2005; Grönholm, Rinne, Vorobyev, & Laine, 2007; Grönholm-
Nyman, Rinne, & Laine, 2010) som ingår i en doktorsavhandling
(Grönholm, 2009). Verbal inlärning hos friska äldre personer, patienter
med mild kognitiv svikt (mild cognitive impairment, MCI) och patienter med
Alzheimers sjukdom undersöktes experimentellt med en uppgift, i vilken
benämningar på för försökspersonerna tidigare okända föremål tränades
med eller utan semantiskt stöd. Även neurala korrelat undersöktes med
positronemissionstomografi (PET). Det visade sig att båda patientgrupperna
hade svårigheter vid inlärningen av benämningarna, men däremot bevarades
de inlärda benämningarna i minnet på samma vis i alla grupper. Sin
inlärningssvårighet till trots lyckades såväl MCI-patienter som patienter med
Alzheimers sjukdom dock lära sig nytt med hjälp av träning. Det semantiska
stödet uppvisade en positiv effekt för MCI-patienterna vid uppföljningen. De
friska äldre personernas hjärnavbildningsresultat tydde på att benämning
av nyligen inlärda föremål kräver en ökad och sannolikt en annorlunda
typ av fonologisk och semantisk processering samt minnesåterkallning
jämfört med benämning av vanliga föremål som man lärt sig redan tidigt
i barndomen. MCI-patienternas hjärnavbildningsresultat indikerade att
minnesåterkallningen av de nyligen inlärda benämningarna krävde större
ansträngning hos MCI-patienterna än hos friska kontrollpersoner.

Nyckelord: Verbal inlärning, ordinlärning, mild kognitiv svikt, Alzheimers sjukdom

Keywords: verbal learning, word learning, mild cognitive impairment, Alzheimer’s disease

Sektion
Artikkelit

Publicerad

2013-10-18

Referera så här

Grönholm-Nyman, P. (2013). VERBAL INLÄRNING VID MILD KOGNITIV SVIKT OCH ALZHEIMERS SJUKDOM. Puhe ja kieli, 32(2), 87–99. Hämtad från https://journal.fi/pk/article/view/6644