Suomenkielisten 13-16-vuotiaiden nuorten kielellisten taitojen arviointi
Abstract
Suomenkielisten nuorten kielellisistä taidoista on hyvin vähän tutkimustietoa,
eikä puheterapeuteilla ole ollut kliinisessä työssään käytettävissä
arviointimenetelmiä tai tutkimukseen perustuvaa tietoa nuorten taidoista
ja niiden tutkimisesta. Tutkimuksessamme kokosimme 13–16-vuotiaille
yläasteikäisille nuorille soveltuvan kielellisiä taitoja mittaavan testistön,
jonka avulla keräsimme tietoa nuorten kielellisten taitojen kehityksestä sekä
määritimme viitearvot käytetyissä arviointimenetelmissä. Testistöön valittiin
jo käytössä olevia puheen ymmärtämistä, puheen tuottoa sekä lukemis- ja
kirjoittamistaitoja mittaavia arviointimenetelmiä. Osa arviointimenetelmistä
soveltui nuorten taitojen arviointiin hyvin, mutta joitakin niistä emme
suosittele käytettäväksi kliinisessä työssä. Esittämiämme viitearvoja voidaan
käyttää lähtökohtana 13–16-vuotiaiden nuorten kielellisten perustaitojen
arvioinnissa. Tutkimusta suomenkielisten nuorten kielellisistä taidoista ja
taitojen arvioinnista tarvitaan kuitenkin huomattavasti lisää.
Avainsanat: kielellisten taitojen arviointi, nuoret, puheen ymmärtäminen,
työmuisti, puheen tuottaminen, lukemis- ja kirjoittamistaidot
Keywords: Evaluation of language skills, adolescents, speech comprehension, working
memory, speech production, reading and writing skills