DET KÖNSBUNDNA SPRÄKETS SOCIALA PRODUKTIONSVI LLKOR

Författare

  • Mia Panisse

Abstract

Historiska, sociala och språkliga mekanismer vidmakthåller en struktur som
befäster en könslig uppdelning, som medför att tanken om kvinnans mindre
värde fortfarande syns i t.ex. lägre lön. Barnet insocialiseras i familjen och
skolvärlden tili uppfattningen att vissa aktiviteter och företeelser är förbundna tili
endera könet. Det lär sig också att de sociala villkoren kring språklig produktion
är könsrelaterade: dels talar vuxna inte med samma röstläge tili flickor och
pojkar, dels tillhandahåller inte det forum klassrumsoffentligheten utgör samma
uppsättning regler för bägge könen. Språket är det verktyg med vilka betydelser
både reproduceras och transformeras. Kvinnor och män använder inte
nödvändigtvis språket på samma sätt. Språket genomsyras av strukturer och
semantiska kategoriseringar som framhäver den androcentriska världsbilden och
dominansen. Eftersom språket förmedlar den omkringliggande verkligheten, är
det ur ett angreppssätt som betonar jämlikhet viktigt att klarlägga vilka språkets
funktioner är sedda ur ett socialt förankrat könsperspektiv.

Nyckelord: taI, samhällsstruktur, skola, kön

Mechanics related to history, society and language maintain a structure which consolidates
a gender division, entailing the idea ofwomen's lesser value. At an early stage
children leam that the social conditions regulating speech production are not the same
for women and meno School is an imponant factor in the process of consolidation of
biased schemes for gender related differentiation. When discussing functions of language
it is imponant to elucidate the relations between gender related communicative
practice and the social order in which it takes place.

Keywords: speech, social structure, school, gender

Sektion
Artikkelit

Publicerad

2013-10-18

Referera så här

Panisse, M. (2013). DET KÖNSBUNDNA SPRÄKETS SOCIALA PRODUKTIONSVI LLKOR. Puhe ja kieli, 22(4), 189–197. Hämtad från https://journal.fi/pk/article/view/8072