VARHAISTEN KIELIOPILLISTEN RAKENTEIDEN KEHITYS - NÄKÖKULMIA SYNTAKSIN JA MORFOLOGIAN KEHITYKSEEN
Abstract
Ei ole täysin selvää, kuinka suomea omaksuvan lapsen varhaisten
kieliopillisten rakenteiden kehitys etenee. Erityisesti on avointa se, millainen
varhainen kehitys ennakoi epätyypillistä tai poikkeavaa kielellistä kehitystä.
Kliinistä työtä tekevän puheterapeutin olisi tärkeää tuntea kieliopin tyypillinen
kehitys hyvin - hyvä tyypillisen kehityksen tunteminen on edellytys poikkeavan
kehityksen tunnistamiselle. Tällä katsausartikkelilla on kaksi päätavoitetta:
kuvata eri tutkijoiden varhaisten kieliopillisten rakenteiden kehittymiseen
liittyviä näkemyksiä sekä sitä, mitä tällä hetkellä tiedetään suomea
omaksuvien lasten varhaisten kieliopillisten rakenteiden kehittymisestä.
Tekstissä tarkastellaan erityisesti syntaksin ja morfologian kehitystä.
Fonologian kehitys on tarkoituksella rajattu artikkelin ulkopuolelle, koska
kyseisen kielen osa-alueen kehitystä on suomea omaksuvilla lapsilla kuvattu
useassa kirjoituksessa viimeisen runsaan kymmenen vuoden aikana. Tämän
katsausartikkelin näkökulma on tutkija-puheterapeutin. Toiveenani on, että
kliinistä työtä tekevät puheterapeutit voisivat löytää artikkelista näkökulmia
kliiniseen työhön.
Avainsanat: kielellinen kehitys, kielen rakenteiden kehitys, kieliopin kehitys,
syntaksin kehitys, morfologian kehitys, suomi
Keywords: language development, acquisition of grammar, development of syntax, morphological
development, Finnish