Lähestymistapoja ja kehityskohteita kulttuurienvälisen vuorovaikutusosaamisen tutkimuksessa

Authors

  • Riitta Saastamoinen

Keywords:

kulttuurienvälinen osaaminen, kulttuurienvälinen viestintäosaaminen, kulttuurienvälinen vuorovaikutusosaaminen

Abstract

Yhteiskuntien monikulttuuristuminen ja kulttuurienvälisten viestintätilanteiden yleistyminen ovat lisänneet tarvetta ymmärtää ja kehittää kulttuurienvälistä vuorovaikutusosaamista eli kykyä toimia tehokkaasti, tarkoituksenmukaisesti ja eettisesti hyväksyttävällä tavalla vuorovaikutuksessa kulttuuritaustaltaan erilaisten viestintäkumppanien kanssa. Kulttuurienvälinen vuorovaikutusosaaminen onkin monien tieteenalojen ajankohtainen tutkimuskohde ja opetussisältö. Tämän artikkelin tavoitteena on kuvata kulttuurienvälisen vuorovaikutusosaamisen tutkimuksen aiempia lähestymistapoja sekä pohtia syitä ja keinoja kehittää niitä.
Kuten intrakulttuurisen viestintä- ja vuorovaikutusosaamisen, myös kulttuurienvälisen vuorovaikutusosaamisen tarkastelua on vaikeuttanut aiheen käsitteellinen ja teoreettinen monimuotoisuus. Artikkelissani käsittelen kulttuurienväliseen vuorovaikutusosaamiseen liittyviä teoreettisia peruskysymyksiä ja ongelmakohtia. Esittelen ilmiöön liittyviä nimikkeitä ja määritelmiä sekä erilaisia näkökulmia siitä, mistä osaaminen koostuu ja mihin osaamisen tarkastelu voi kohdistua. Pohdin myös mahdollisuuksia edistää kulttuurienvälisen vuorovaikutusosaamisen tutkimusta.
Kulttuurienvälisen vuorovaikutusosaamisen tutkimusta hyödyttäisi käsitteiden ja teoreettisten lähestymistapojen selkeyttämisen lisäksi eri tieteenalojen välinen yhteistyö. On myös tarpeen kehittää teoreettisia ja empiirisiä lähestymistapoja entistä useampien kulttuuristen näkökulmien pohjalta. Lisäksi alalla tarvitaan syvällisempää tietoa osaamisen kehittymisestä ja sen oppimisesta. Uutena tutkimushaasteena on sellainen kulttuurienvälinen vuorovaikutusosaaminen, jota tarvitaan ryhmissä ja yhteisöissä, jotka ovat monella tavoin monikulttuurisia. Kulttuurienvälisen vuorovaikutusosaamisen tutkimukseen liittyviin teoreettisiin ja empiirisiin haasteisiin kannattaa etsiä ratkaisuja, koska kulttuurienvälisen vuorovaikutusosaamisen käytännön sovelluksilla on annettavaa kaikille kulttuurienvälistä ja monikulttuurista arkea eläville viestijöille.
Section
Article (peer-reviewed)

Published

2009-12-15