Näkökulmia koulun ja työpaikan kiusaamissuhteisiin
Nyckelord:
kiusaaminen, kiusaamissuhde, koulukiusaaminen, työpaikkakiusaaminen, viestintäkäyttäytyminen, vuorovaikutussuhdeAbstract
Tässä artikkelissa tarkastellaan koulu- ja työpaikkakiusaamista vuorovaikutussuhteiden näkökulmasta. Kiusaaminen määritellään pitkäkestoiseksi prosessiksi, jossa yksilö kokee joutuvansa toisen yksilön, ryhmän tai yhteisön järjestelmällisen ja toistuvan loukkaavan ja/tai aggressiivisen käyttäytymisen kohteeksi. Koulu- ja työpaikkakiusaamisen ilmiöissä on havaittu paljon yhteneväisyyksiä, mutta myös eroja. Kiusaamisilmiötä on tähän mennessä tutkittu pääasiallisesti yksilön, ryhmän ja yhteisön näkökulmista. Tuore näkökulma sen sijaan on kiusaamisen tarkastelu vuorovaikutussuhteiden tasolla. Artikkelissa käsitellään kiusaamisilmiötä nimenomaan vuorovaikutussuhteen – kiusaamissuhteen – näkökulmasta. Kiusaamissuhteella tarkoitetaan tässä artikkelissa ei-toivottua vuorovaikutussuhdetta, jossa esiintyy viestintää, jonka vähintään yksi osapuoli kokee kiusaamisena ja joka voi uhata hänen henkistä ja fyysistä hyvinvointiaan. Artikkelissa tarkastellaan kiusaamissuhteen osapuolia sekä kiusaamissuhteessa esiintyvää loukkaavaa ja uhkaavaa viestintää. Lisäksi pohditaan, millainen vuorovaikutussuhde kiusaamissuhde on, miten se saa alkunsa ja miten sitä ylläpidetään. Artikkelissa myös pohditaan kiusaamissuhteessa ilmenevään viestintään liittyviä tulkintaeroja. Kiusaamissuhdetta tarkastellaan koulun sekä työpaikan konteksteissa.
Sektion
Artikkelit
Publicerad
2006-12-15