5.–6. -luokkalaisten kokemukset Mun Ateneum -ohjelmasta osallisuuden ilmentyminä
Keywords:
taidemuseo, osallisuus, alakoulun kuvataideopetusAbstract
Artikkeli käsittelee oppilaiden osallisuutta alakoulun ja taidemuseon yhteistyössä. Tutkimuksessa tarkastellaan Ateneumin taidemuseon Mun Ateneum -ohjelmaan vuosina 2021–2022 eri puolilta Suomea osallistuneiden 5.–6.-luokkalaisten käsityksiä monimuotoisesta yhteistyökokonaisuudesta. Oppilaiden kokemuksiin perustuvia käsityksiä lähestytään oppilaiden osallisuuden ilmentyminä. Anonyymin verkkokyselyn avoimia vastauksia (N=1294) analysoidaan fenomenografisella tutkimusotteella. Valtaosalle oppilaista (68%) käsitys ohjelmasta kiinnittyi taiteeseen ilmiönä, sen tarkasteluun ja erityisesti sen tekemiseen. Myös museoon ja luokan vuorovaikutukseen liittyneitä käsityksiä nostettiin keskeisinä esiin. Noin viidenneksellä ei ollut mitään erityistä kerrottavaa pajoista kokemuksensa pohjalta. Osallisuuden näkökulmasta keskeisintä käsityksissä oli taiteen mahdollistama aktiivinen toimijuus ohjelmassa. Tulokset avaavat uutta ymmärrystä valtakunnallisen taidemuseon ja alakoulujen yhteistyön vaikuttavuudesta.
Published
How to Cite
Copyright (c) 2024 Seija Kairavuori, Hanna Niinistö
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.