5.–6. -luokkalaisten kokemukset Mun Ateneum -ohjelmasta osallisuuden ilmentyminä

Authors

  • Seija Kairavuori Helsingin yliopisto
  • Hanna Niinistö Helsingin yliopisto

Keywords:

taidemuseo, osallisuus, alakoulun kuvataideopetus

Abstract

Artikkeli käsittelee oppilaiden osallisuutta alakoulun ja taidemuseon yhteistyössä. Tutkimuksessa tarkastellaan Ateneumin taidemuseon Mun Ateneum -ohjelmaan vuosina 2021–2022 eri puolilta Suomea osallistuneiden 5.–6.-luokkalaisten käsityksiä monimuotoisesta yhteistyökokonaisuudesta. Oppilaiden kokemuksiin perustuvia käsityksiä lähestytään oppilaiden osallisuuden ilmentyminä. Anonyymin verkkokyselyn avoimia vastauksia (N=1294) analysoidaan fenomenografisella tutkimusotteella. Valtaosalle oppilaista (68%) käsitys ohjelmasta kiinnittyi taiteeseen ilmiönä, sen tarkasteluun ja erityisesti sen tekemiseen. Myös museoon ja luokan vuorovaikutukseen liittyneitä käsityksiä nostettiin keskeisinä esiin. Noin viidenneksellä ei ollut mitään erityistä kerrottavaa pajoista kokemuksensa pohjalta. Osallisuuden näkökulmasta keskeisintä käsityksissä oli taiteen mahdollistama aktiivinen toimijuus ohjelmassa. Tulokset avaavat uutta ymmärrystä valtakunnallisen taidemuseon ja alakoulujen yhteistyön vaikuttavuudesta.

Section
Research Articles

Published

2024-11-20

How to Cite

Kairavuori, S., & Niinistö, H. (2024). 5.–6. -luokkalaisten kokemukset Mun Ateneum -ohjelmasta osallisuuden ilmentyminä. Research in Arts and Education, 2024(3), 67–88. https://doi.org/10.54916/rae.143574