Monitulkintaiset kuvat: Taideperustaiset menetelmät kognitiivisten medialukutaitojen tukemisessa

Authors

  • Marjo Pernu Lapin yliopisto

Keywords:

medialukutaito, kuvanlukutaito, taideperustainen menetelmä, joustava älykkyys, epäselkeyden sietokyky

Abstract

Medialukutaidolla pyritään vastaamaan nykypäivän yhä moninaisempiin haasteisiin. Tästä johtuen myös medialukutaito-käsitteen määritelmä on laaja. Visuaalinen lukutaito on yksi medialukutaidon keskeisistä osa-alueista, ja sen opettamisesta kouluissa vastaavat erityisesti kuvataideopettajat. Tästä syystä olisikin tärkeää, että visuaaliseen medialukutaitoon liittyvät kysymykset tuotaisiin yhä vahvemmin osaksi myös tulevien kuvataideopettajien koulutusta. Tämä artikkeli esittelee tutkimusta, jonka tarkoituksena on hahmottaa taideperustaisten menetelmien ja kuvien monitulkintaisuuden merkityksiä ja mahdollisuuksia medialukutaitojen tukemisessa. Tutkimus on toteutettu vuosina 2020–2024 kuvataiteen aineenopettajankoulutuksessa, ja sen keskeisiksi kysymyksiksi muodostui: millaisia medialukutaitoja taideperustaisilla menetelmillä voidaan tukea, ja miksi? Tulosten mukaan taideperustaisilla menetelmillä voidaan tukea erityisesti medialukutaidon kognitiivisia, joustavan älykkyyden ja epäselkeyden sietokyvyn osa-alueita.

Section
Research Articles

Published

2024-11-20

How to Cite

Pernu, M. (2024). Monitulkintaiset kuvat: Taideperustaiset menetelmät kognitiivisten medialukutaitojen tukemisessa. Research in Arts and Education, 2024(3), 40–66. https://doi.org/10.54916/rae.143585