Maailman muuttamisen pedagogiikkaa

Elonheimo, Aino-Maija, Miettinen, Sari, Ojala, Hanna & Saresma, Tuija (toim.) (2022). Intersektionaalinen feministinen pedagogiikka. Vastapaino. 272 sivua.

Kirjoittajat

DOI:

https://doi.org/10.33336/aik.136886

Avainsanat:

intersektionaalisuus [http://www.yso.fi/onto/yso/p29580], pedagogiikka [http://www.yso.fi/onto/yso/p1584], feministinen pedagogiikka [http://www.yso.fi/onto/yso/p14334], kirja-arvostelut [http://www.yso.fi/onto/yso/p3537]

Abstrakti

Kirja havainnollistaa käytännön esimerkkien ja kokemusten avulla sitä, mitä intersektionaalinen feministinen pedagogiikka tarkoittaa. Kyse on opetustilanteiden valtasuhteiden tunnistamisesta, purkamisesta ja muuttamisesta. Vallan ja risteävien erojen lisäksi kirjan keskeisiä käsitteitä ovat muun muassa turvallisempi tila, tuottava hämmennys, dialogi, utopiointi ja tulevaisuuskuvat sekä konfliktit. Antirasismia käsitellään useassa luvussa.

Lähdeviitteet

Lähdeviitteet doi-tunnisteineen sisältyvät tekstiin.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2023-10-12

Viittaaminen

Maailman muuttamisen pedagogiikkaa: Elonheimo, Aino-Maija, Miettinen, Sari, Ojala, Hanna & Saresma, Tuija (toim.) (2022). Intersektionaalinen feministinen pedagogiikka. Vastapaino. 272 sivua. (2023). Aikuiskasvatus, 43(3), 208–210. https://doi.org/10.33336/aik.136886