Kulkuri ja peluri oppijoina

  • Pauli Juuti Johtamistaidon opisto
Avainsanat: oppiminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p2945], elämän tarkoitus [http://www.yso.fi/onto/yso/p9342], mielihyvä [http://www.yso.fi/onto/yso/p12544], motivaatio [http://www.yso.fi/onto/yso/p4734], postmoderni [http://www.yso.fi/onto/yso/p12235], moderni [http://www.yso.fi/onto/yso/p17473], koulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p84], postmodernismi [http://www.yso.fi/onto/yso/p12236], luonteenpiirteet [http://www.yso.fi/onto/yso/p4824]

Abstrakti

Moderni loi koulutuksen ja kouluttajat, jotka sivistivät rahvaan ja pitivät yhteiskunnan liikkeessä kohti edistystä. Postmodernin viitekehyksessä koulutus terminä tuntuu ontolta ja vanhakantaiselta, sillä toisen tieto on yhtä relevanttia kuin omammekin, vaikkakin erilaista. Siirtyminen modernista myöhäismoderniin merkitsee koulutuksessa siirtymistä kouluttajista koulutusmarkkinoille, joilla ihmiset kuluttavat tietoja ja muiden kokemuksia omien tarpeittensa mukaan. Kehityksen suuntaa vauhdittaa se, että opettamisella ei ole enää samaa arvoa kuin ennen, vaan tietoa saa ajasta ja paikasta riippumatta yllin kyllin. Artikkeli tarkastelee mystifioitua traditionaalia, modernin projektia ja postmodernia, niiden tunnuspiirteitä ja suhdetta koulutukseen ja oppimiseen.

Osasto
Artikkelit
Julkaistu
helmi 15, 1997
Viittaaminen
Juuti, P. (1997). Kulkuri ja peluri oppijoina. Aikuiskasvatus, 17(1), 4–11. https://doi.org/10.33336/aik.92425