Tiimit opettajien perinteisten työkäytäntöjen murtajina
Avainsanat:
opettajat [http://www.yso.fi/onto/yso/p1117], ryhmätyö [http://www.yso.fi/onto/yso/p4079], opetuksen suunnittelu, tiimityö [http://www.yso.fi/onto/yso/p4081]
Abstrakti
Artikkelin kirjoittaja kertoo väitöskirjastaan, joka käsittelee opettajatiimissä tapahtuvan opetuksen suunnittelun onnistumisen edellytyksiä ja esteitä. – Koulut ovat murrosvaiheessa ja opettajien työtapa on muuttumassa yksilöllisestä luokkahuonetyöskentelystä tiimimäisemmäksi ja verkostomaisemmaksi työtavaksi. Tiimipuheen laatu on merkittävää tiimityön ja opetuksen suunnittelun onnistumisen kannalta. Tiimin kehitys ei ole kuitenkaan lineaarista ja mitattavissa vain yhdellä ulottuvuudella. Tiimin toiminta saattaa samanaikaisesti sekä kehittyä että taantua sen toimintajärjestelmän eri elementtien osalta. – Lectio praecursoria. Merja Kärkkäinen puolusti väitöskirjaansa ”Teams os breakers of traditiona! work practices – A longitudinal study of planning and implementing curriculum units in elementary school teacher teams” Helsingin yliopiston kasvatustieteellisessä tiedekunnassa 20.8.1999 vastaväittäjänä tohtori Terttu Tuomi-Gröhn.
Viittaaminen
Kärkkäinen, M. (1999). Tiimit opettajien perinteisten työkäytäntöjen murtajina. Aikuiskasvatus, 19(3), 250–256. https://doi.org/10.33336/aik.93238