Vaihtoehtoista pedagogiikkaa Kungälvissa
Avainsanat:
pedagogiikka [http://www.yso.fi/onto/yso/p1584], behaviorismi [http://www.yso.fi/onto/yso/p7697], oppimisprosessi [http://www.yso.fi/onto/yso/p5103], ongelmalähtöinen oppiminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p5918],
Abstrakti
Artikkelissa kuvataan vaihtoehtoisen pedagogiikan kurssia ja siellä esitettyjä näkemyksiä perinteisestä ja vaihtoehtoisesta pedagogiikasta. Perinteisessä pedagogiikassa ihminen nähdään biologisena organismina, jonka käyttäytymistä hallitsevat syy-seuraus -suhteet, ja jonka taustalla on amerikkalainen behavioristinen koulukunta. Vaihtoehtoisessa pedagogiikassa korostetaan oppimisprosessia, ongelmakeskeisyyttä, käytäntölähtöisyyttä ja ihmistä koskevien arvojen merkitystä pedagogiikan perustana.
Viittaaminen
Kanto, A., & Ylönen, T. (1982). Vaihtoehtoista pedagogiikkaa Kungälvissa. Aikuiskasvatus, 2(1), 32–35. https://doi.org/10.33336/aik.96210