Koulutusjärjestelmän muutos ja koulutushallinto

  • Ari Antikainen Tampereen yliopisto
Avainsanat: opetushallinto [http://www.yso.fi/onto/yso/p11749],

Abstrakti

Artikkelissa pohditaan koulutusjärjestelmän lähitulevaisuutta suunnittelun ja hallinnon näkökulmasta. Koulutusta koskevien intressien ajatellaan sitovan koulutusjärjestelmää niin, ettei suuria mullistuksia ole näköpiirissä. Muutosten ajatellaan toteutuvan sekä ulkoisten että sisäisten ryhmien toiminnan tuloksena. Siten yritetään piirtää karrikoitu kuva nykyisistä koulutusideologioista. Toisena tapana tarkastella muutoksen suuntaa käytetään kansainvälisiä koulutuspoliittisia kannanottoja. Huolimatta siitä, että muutoksen katsotaan olevan lähinnä uudelleenmuotoutumista, artikkelissa päätellään koulutushallinnon muutoksen olevan todennäköisen. Markkinoiden ohjauksen ja itseohjauksen lisääntymisen katsotaan jo osaksi tapahtuneen, mutta byrokraattisen ohjauksen purkamisen ja sen seurausten olevan vielä avoimia kysymyksiä. Lopuksi tarkastellaan koulua ja vastaavaa aikuisoppilaitosta organisaationa ja sen kehittämisen strategioita. Artikkelin mukaan kysymys siitä, millainen organisaatio koulu on, on monitahoinen. Suomalaisessa keskustelussa on saatettu liioitella koulun harmonista ja avointa luonnetta. Artikkeli päättyy päätelmiin koulutuksen hallinnon muutostarpeesta ja kunnan koulutushallinnon tutkimisen tärkeydestä.

Kirjoittajan esittely

Ari Antikainen, Tampereen yliopisto
yht.tri, Tampereen yliopiston kasvatustieteen professori
Osasto
Artikkelit
Julkaistu
Sep 1, 1987
Viittaaminen
Antikainen, A. (1987). Koulutusjärjestelmän muutos ja koulutushallinto. Aikuiskasvatus, 7(3), 92–99. https://doi.org/10.33336/aik.96489