Koulutusjärjestelmän muutos ja koulutushallinto
Avainsanat:
opetushallinto [http://www.yso.fi/onto/yso/p11749],
Abstrakti
Artikkelissa pohditaan koulutusjärjestelmän lähitulevaisuutta suunnittelun ja hallinnon näkökulmasta. Koulutusta koskevien intressien ajatellaan sitovan koulutusjärjestelmää niin, ettei suuria mullistuksia ole näköpiirissä. Muutosten ajatellaan toteutuvan sekä ulkoisten että sisäisten ryhmien toiminnan tuloksena. Siten yritetään piirtää karrikoitu kuva nykyisistä koulutusideologioista. Toisena tapana tarkastella muutoksen suuntaa käytetään kansainvälisiä koulutuspoliittisia kannanottoja. Huolimatta siitä, että muutoksen katsotaan olevan lähinnä uudelleenmuotoutumista, artikkelissa päätellään koulutushallinnon muutoksen olevan todennäköisen. Markkinoiden ohjauksen ja itseohjauksen lisääntymisen katsotaan jo osaksi tapahtuneen, mutta byrokraattisen ohjauksen purkamisen ja sen seurausten olevan vielä avoimia kysymyksiä. Lopuksi tarkastellaan koulua ja vastaavaa aikuisoppilaitosta organisaationa ja sen kehittämisen strategioita. Artikkelin mukaan kysymys siitä, millainen organisaatio koulu on, on monitahoinen. Suomalaisessa keskustelussa on saatettu liioitella koulun harmonista ja avointa luonnetta. Artikkeli päättyy päätelmiin koulutuksen hallinnon muutostarpeesta ja kunnan koulutushallinnon tutkimisen tärkeydestä.
Viittaaminen
Antikainen, A. (1987). Koulutusjärjestelmän muutos ja koulutushallinto. Aikuiskasvatus, 7(3), 92–99. https://doi.org/10.33336/aik.96489