Kansainvälinen näkökulma koulutuspolitiikan reunaehtoihin
Avainsanat:
kansainvälinen yhteistyö [http://www.yso.fi/onto/yso/p1730], budjettipolitiikka [http://www.yso.fi/onto/yso/p19158], koulutuspolitiikka [http://www.yso.fi/onto/yso/p249], opetussuunnitelmat [http://www.yso.fi/onto/yso/p5140],
Abstrakti
Artikkelissa käsitellään koulutuksen asemaa kansainvälisestä näkökulmasta tilanteessa, jossa valtiontalouden ongelmat pakottavat päättäjät priorisoimaan yhteiskunnallisia tarpeita. Taloudellisen kasvun hidastuminen on vaikuttanut koulutusmenojen suhteellisena laskuna. Koulutusbudjettien supistumisen yhteydessä on yhä yleisemmin keskusteltu koulutuksen tulosvastuullisuudesta ja laadusta. Epäselvää ja kiistanalaista hyödyllisyyden kriteeriä on käytetty opetussuunnittelun ja koulutuksen laadun mittarina. Tiukka talous näkyy myös koulutuksen yksityistymisenä, koulutuskulujen sälyttämisenä entistä enemmän vanhemmille. Toisaalta yksityistymisessä on kyse koulutusvaihtoehtojen etsimisestä. Kansainvälisesti tarkasteltuna koulutuksen tulevaisuus näyttää karsimisen tulevaisuudelta. Suomalaisella koulutuspolitiikalla on vielä mahdollisuus torjua huolestuttavia tunnusmerkkejä, jos koulutusta halutaan priorisoida ja koulutusjärjestelmää kehittää.
Viittaaminen
Raivola, R. (1987). Kansainvälinen näkökulma koulutuspolitiikan reunaehtoihin. Aikuiskasvatus, 7(4), 153–160. https://doi.org/10.33336/aik.96504