Opettajien kouluttamisesta opetustyön kehittämiseen
’Opistoprojektin’ teoreettisia lähtökohtia
Avainsanat:
opetusmenetelmät [http://www.yso.fi/onto/yso/p988], työmenetelmät [http://www.yso.fi/onto/yso/p3755], kansalaisopistot [http://www.yso.fi/onto/yso/p12169], työväenopistot [http://www.yso.fi/onto/yso/p12167], opetustaito [http://www.yso.fi/onto/yso/p11284], opetustyö [http://www.yso.fi/onto/yso/p28618], toimintatutkimus [http://www.yso.fi/onto/yso/p182]
Abstrakti
Opetuksen muuttumattomuus on useissa tutkimuksissa havaittu tosiasia. Artikkelissa kritisoidaan perinteistä opettajien kouluttamista ja rakennetaan perustaa opettajien omaehtoiselle opetuksen kehittämiselle. Opettajien oman työn kehittäminen edellyttää aikojen kuluessa muotoutuneiden rutiinien murtamista, kriittistä tiedostamista ja konkreettisen toiminnan ottamista kehittämistyön lähtökohdaksi. Esimerkkinä tällaisesta kehittämistyöstä esitellään kahdeksassa kansalais- ja työväenopistossa käynnissä olevaa opetuksen laadun kehittämisprojektia.
Viittaaminen
Kauppi, A. (1988). Opettajien kouluttamisesta opetustyön kehittämiseen: ’Opistoprojektin’ teoreettisia lähtökohtia. Aikuiskasvatus, 8(4), 14–21. https://doi.org/10.33336/aik.96582