Opettajien kouluttamisesta opetustyön kehittämiseen

’Opistoprojektin’ teoreettisia lähtökohtia

  • Antti Kauppi Suomen Akatemia
Avainsanat: opetusmenetelmät [http://www.yso.fi/onto/yso/p988], työmenetelmät [http://www.yso.fi/onto/yso/p3755], kansalaisopistot [http://www.yso.fi/onto/yso/p12169], työväenopistot [http://www.yso.fi/onto/yso/p12167], opetustaito [http://www.yso.fi/onto/yso/p11284], opetustyö [http://www.yso.fi/onto/yso/p28618], toimintatutkimus [http://www.yso.fi/onto/yso/p182]

Abstrakti

Opetuksen muuttumattomuus on useissa tutkimuksissa havaittu tosiasia. Artikkelissa kritisoidaan perinteistä opettajien kouluttamista ja rakennetaan perustaa opettajien omaehtoiselle opetuksen kehittämiselle. Opettajien oman työn kehittäminen edellyttää aikojen kuluessa muotoutuneiden rutiinien murtamista, kriittistä tiedostamista ja konkreettisen toiminnan ottamista kehittämistyön lähtökohdaksi. Esimerkkinä tällaisesta kehittämistyöstä esitellään kahdeksassa kansalais- ja työväenopistossa käynnissä olevaa opetuksen laadun kehittämisprojektia.

Kirjoittajan esittely

Antti Kauppi, Suomen Akatemia
fil.kand., Suomen Akatemian tutkija
Osasto
Artikkelit
Julkaistu
joulu 1, 1988
Viittaaminen
Kauppi, A. (1988). Opettajien kouluttamisesta opetustyön kehittämiseen: ’Opistoprojektin’ teoreettisia lähtökohtia. Aikuiskasvatus, 8(4), 14–21. https://doi.org/10.33336/aik.96582