Kansalaisopistoliikkeen kehitysvaiheet
työväen opistoista koko kansan opinahjoiksi
Avainsanat:
kansalaisopistot [http://www.yso.fi/onto/yso/p12169], työväenopistot [http://www.yso.fi/onto/yso/p12167], vapaa sivistystyö [http://www.yso.fi/onto/yso/p12170], aikuisopiskelijat [http://www.yso.fi/onto/yso/p25875], esitelmät [http://www.yso.fi/onto/yso/p12644], kansanvalistus [http://www.yso.fi/onto/yso/p21207]
Abstrakti
Artikkelissa kuvataan työväenopistojen perustamisvaiheita ja sitä, miten aluksi työväestölle tarkoitetut oppilaitokset ovat vähitellen vakiinnuttaneet asemansa koko aikuisväestön opinahjoina. Kirjoittaja luonnehtii autonomian aikaa opistotoiminnan perustamisvaiheeksi, maailmansotien välistä aikaa vakiintumisvaiheeksi ja toisen maailmansodan jälkeistä aikaa opistojen laajenemisvaiheeksi. Artikkelissa hahmotetaan opistoliikkeen tärkeimpiä kehityspiirteitä ja opiskelijarakenteessa tapahtuneita muutoksia. – Artikkeli on kirjoittajan opistotyön 90- ja KTOL:n 70-vuotisjuhlissa pitämä juhlaesitelmä.
Viittaaminen
Huuhka, K. (1989). Kansalaisopistoliikkeen kehitysvaiheet: työväen opistoista koko kansan opinahjoiksi. Aikuiskasvatus, 9(3), 101–104. https://doi.org/10.33336/aik.96625