TQM – lisää laatua opetukseen

  • Pirjo Ståhle Helsingin yliopiston Vantaan täydennyskoulutuslaitos
Avainsanat: laadunhallinta [http://www.yso.fi/onto/yso/p9907], laatujärjestelmät [http://www.yso.fi/onto/yso/p2722], TQM, Total Quality Management, koulutuksen laatu,

Abstrakti

Kirjoittaja tarkastelee TQM:n (Total Quality Management) tuloa 80-luvun lopulla kasvatusalalle sekä sen soveltuvuutta sinne. Artikkeli pohjaa opetusalan laadun tutkijan ja kehittäjän Edward Sallisin ajatuksiin laadusta, Frank Bettsin systeemiseen ajatteluun, B.H. Banathyn esittämiin kriteereihin jatkuvasti kehittyvästä oppilaitoksesta sekä Amitai Etzionin pohdintoihin spontaaniudesta ja suunnitelmallisuudesta suhteessa tuloksiin. Laatu nähdään suuntana. TQM:n idea onkin siinä, että oppilaitos kykenee luomaan systeemin, jossa laadun jatkuva kehittäminen on mahdollista. TQM:ää ei pidä kuitenkaan soveltaa kasvatusalalle kaavamaisesti: laadun määritelmä ei voi tulla oppilaitokseen sen itsensä ulkopuolelta. Laatu ja sen arviointi ankkuroituvat tiivisti elämän yleiseen arvoperustaan ja vaatii siten taustalla olevien arvojen tekemistä näkyviksi.

Kirjoittajan esittely

Pirjo Ståhle, Helsingin yliopiston Vantaan täydennyskoulutuslaitos
erikoissuunnittelija, Helsingin yliopiston Vantaan täydennyskoulutuslaitos
Osasto
Artikkelit
Julkaistu
joulu 1, 1993
Viittaaminen
Ståhle, P. (1993). TQM – lisää laatua opetukseen. Aikuiskasvatus, 13(4), 233–237. https://doi.org/10.33336/aik.96904