Mitä on laatu ammatillisessa aikuiskoulutuksessa?

esimerkkinä työvoimakoulutus

  • Jussi Onnismaa Ammatti-instituutti
Avainsanat: ammatillinen aikuiskoulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p4163], vaikuttavuus [http://www.yso.fi/onto/yso/p1655], laatu [http://www.yso.fi/onto/yso/p5029],

Abstrakti

Aikuiskoulutuksen laadun ja vaikuttavuuden käsitteiden pakeneminen näennäisen täsmällistä määrittelyä ei ole yhtä haitallista kuin se, että käytännössä toimitaan, ikään kuin tiedettäisiin, mistä koulutuksen laadussa tai vaikuttavuudessa on kysymys. Työvoimapoliittisen aikuiskoulutuksen laatua mitataan tyytyväisyysarvioinnein ja työhönsijoittumistilastoin. Tuottavuuden keskeinen mittaväline on oppilaspäivän hinta. Suurella oppilaspäivien määrällä ja pienillä kustannuksilla päästään halvalla suureen työttömyyttä vähentävään vaikutukseen koulutusaikana, mutta asetetut tulostavoitteet suosivat työvoimakoulutuksen käyttöä työttömyyden tilapäishoitona. Ammatilliset pätevyysvaatimukset eivät ole kuvattavissa vain yksittäisten tekojen summana. Tarvitaan ns. yleisiä työelämätaitoja kuhunkin ammattialaan kuuluvien erityistaitojen lisäksi. Ammatillisessa aikuisopiskelussa nousevat tärkeiksi uudet kriteerit: ajattelun, asenteiden ja suhtautumistapojen kehittäminen ja ohjauksellinen, prosessimainen ja projektimainen ote.

Kirjoittajan esittely

Jussi Onnismaa, Ammatti-instituutti
FK, kouluttaja/ohjaava koulutus, Ammatti-instituutti, Helsinki
Osasto
Katsauksia
Julkaistu
joulu 1, 1993
Viittaaminen
Onnismaa, J. (1993). Mitä on laatu ammatillisessa aikuiskoulutuksessa? esimerkkinä työvoimakoulutus. Aikuiskasvatus, 13(4), 255–258. https://doi.org/10.33336/aik.96908