Lasten- ja nuortenkirjallisuutta tutkimassa
Abstract
Länsimainen lasten- ja nuortenkirjallisuus on syntynyt pitkälti didaktisista lähtökohdista. Vaikka lajit ovat sittemmin kokeneet monenlaisia sisällöllisiä, esteettisiä ja kirjojen käyttöfunktioon liittyviä muutoksia, elää vanhahtava ajatus lasten ja nuortenkirjallisuuden kasvatuksellisuudesta yhä myös kirjallisuudentutkijoiden parissa. Lasten- ja nuortenkirjallisuudentutkimuksella haetaan usein ratkaisuja tai vastauksia aikuisten pohdintoihin kirjallisuuden vaikutuksista lapsiin ja nuoriin. Didaktisista lähtökohdista syntyvä tutkimus asettuukin toisinaan tahattomasti tutkimuslähtökohtiin, jotka painottavat lasten- ja nuortenkirjallisuuden välinearvoa. Näitä asetelmia väheksymättä on syytä todeta, että lasten- ja nuortenkirjallisuus on tutkimuskohteena arvokas itsessään, lapsille ja nuorille kirjoitettuna kaunokirjallisuutena. Lasten- ja nuortenkirjat ovat sanataidetta siinä missä aikuisille suunnattu kirjallisuus.