Kommentti: Äidinkielen ja kirjallisuuden opettajan arkirealismia lukiossa

  • Satu Kiiskinen Tikkurilan lukio

Abstract

Tyypillisellä lukion kolmoskurssin lyriikkatunnilla Södergranin tai Saarikosken runon äärellä pyöritellään analyysikeskustelussa yli kymmentä käsitettä: säe,
säkeistö, säkeenylitys, puhuja, metafora, metonymia, personifikaatio ja niin edelleen. Nämä käsitteet monien muiden Avain-lehden lukijoille tuttujen käsitteiden rinnalla tekevät analyysista ja tulkinnasta syvemmän kuin keskustelu tai kirjoittaminen käsitteittä. Kaunokirjallisuuden analyysiin harjaantuneen on helppo kuvitella, mitä kaikkea häneltä jää huomioimatta, kun analysoitavana onkin elokuvan Jäniksen vuosi alkukohtaus tai Instrumentariumin viimeisin televisiomainos.

Section
Puheenvuorot
Published
Mar 28, 2018
How to Cite
Kiiskinen, S. (2018). Kommentti: Äidinkielen ja kirjallisuuden opettajan arkirealismia lukiossa. Kirjallisuudentutkimuksen aikakauslehti Avain, 2018(1), 86–87. https://doi.org/10.30665/av.70010