Värdskapets betydelser i upplevelsebaserade butiker

Författare

  • Carina Sjöholm

Nyckelord:

upplevelsekonomi, konsumtion, hantverk, gästfrihet

Abstract

Denna artikel är ett sätt att illustrera den så kallade nya ekonomin utifrån ett par konkreta uttryck. På ett annat sätt än tidigare används allt oftare en kombination av kultur, konsumtion och det spektakulära för att skapa upplevelser i en mängd olika sammanhang. Kultur och ekonomi har
kommit att bli alltmer sammanflätat vilket är relevant att diskutera i ett flertal sammanhang. Syftet här att visa hur kulturarv, mer eller mindre tydligt uttalat, blir en försäljningsstrategi och hur sociala relationer både blir produkt och är något som konsumeras i upplevelsebaserade, profilerade butiker. Här kommer ett par specifika serviceverksamheter att analyseras. I det ena fallet bakas och säljs stenugnsbakade surdegsbröd och i det andra handgjorda chokladpraliner, i båda fallen med hänvisning till traditionellt hantverk, som görs med vad som benämns som äkta råvaror. Genom att se dessa butiker och det ökade intresset kring lokalt tillverkade produkter med hänvisning till traditionellt, och ibland bortglömt, hantverk och närproducerade råvaror, menar jag mig kunna se ett generellt sammanhang som åskådliggör ett antal kulturella värderingar och föreställningar som skapas i konsumtionen av dessa produkter såväl som själva försäljningssituationen. Det är ju inte bara varor som produceras och konsumeras utan också tjänster, platser och upplevelser. I dessa butiker handlar det om att erbjuda ett unikt servicekoncept genom unika varor och genom att på olika sätt göra besöket speciellt.

Sektion
Artiklar

Publicerad

2023-05-19

Referera så här

Sjöholm, C. (2023). Värdskapets betydelser i upplevelsebaserade butiker. Budkavlen, 93, 59–74. https://doi.org/10.37447/bk.129710