Medeltidens dimensioner

Presenterade genom tre fallstudier i Åbo

Författare

  • Anne Maria Niemi

Nyckelord:

medeltiden, populärisering, upplevelse, festivalisering

Abstract

Medeltiden är en epok som under de senaste åren fått mycket uppmärksamhet på olika fronter. Förutom de mer traditionella framställningarna av medeltiden som en historisk epok, som presenteras av till exempel museer och vetenskapliga publikationer, har fokuseringen på medeltiden även blivit alltmer vanlig i populärkulturella framställningar. Än produceras det romaner eller långfilmer där äventyret utspelar sig under medeltiden, än dyker temat upp i datorspel, rollspel, dokusåpor, restauranger och festivaler. Man kan fråga sig hur kulturinstitutioner med vetenskapliga förhållningssätt idag iscensätter medeltiden. Hur har de kombinerat sin uppgift som historieförmedlare med de nutida kraven på upplevelseskapande? Och hurudana bilder av medeltiden skapas utifrån dessa premisser, vilka aspekter av epoken plockas fram?

Mitt intresse riktas mot hur man i Åbo idag på olika vis producerar bilder av medeltiden. Jag har studerat tre olika sätt att förmedla medeltidsbilder och analyserat vilka dimensioner som kan utläsas ur dessa. Dessa tre fallstudier utgörs av museet Aboa Vetus & Ars Novas basutställning, den årliga medeltida marknaden på Gamla Stortorget samt en cd-romskiva som presenterar Åbo slott. Gemensamt för dessa är att de i kontrast till en traditionell historieförmedling, som sker via historieböcker och museer, använder sig av nutida metoder som "upplevelsefiering", virtualisering och festivalisering.

Sektion
Artiklar

Publicerad

2023-06-13

Referera så här

Niemi, A. M. (2023). Medeltidens dimensioner: Presenterade genom tre fallstudier i Åbo. Budkavlen, 85, 15–29. https://doi.org/10.37447/bk.130295