Blackmetalkonsertens iscensättning

Kommunikation på två plan

Författare

  • Mikael Sarelin

Nyckelord:

iscensättning, black metal, identitet, deltagande observation

Abstract

Denna artikel behandlar iscensättning i blackmetalkulturen, eller snarare sagt de modeller av iscensättning genom iklädseln av roller som artister och publik skilt för sig ger uttryck för, och den kommunikation som uppstår mellan artister och publik under blackmetalkonsertens gång. Mitt huvudsakliga material består av det fältarbete som jag har gjort i form av deltagande observation. Genom att analysera två av mina deltagande observationer vill jag peka på den iscensättning som förekommer under blackmetalkonsertens gång. Som jag snart skall visa, iscensätter musikerna på scenen en roll genom sitt uppträdande, de spelar en slags teater, medan publiken eller fansen anammar en annan roll, som även denna följer en mer eller mindre fastslagen koreografi. Artister och publik kommunicerar under konsertens gång med varandra genom sina iscensatta roller, det är alltså två olika nivåer av iscensättning som möts. Jag behandlar först publik och artister skilt för sig, och beskriver de roller som dessa anammar. Därefter ställer jag in dem i samma rum, nämligen konsertsalen med dess scen, för att ge en bild av den kommunikation och den iscensättning som uppstår mellan artister och fans på den extrema metalmusikens arena.

Referera så här

Sarelin, M. (2023). Blackmetalkonsertens iscensättning: Kommunikation på två plan. Budkavlen, 83, 63–72. https://doi.org/10.37447/bk.130596