Professional well-being and retention in changing early childhood work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58955/jecer.146503

Keywords:

early childhood education, occupational well-being, retention

Abstract

This article examines occupational well-being from the perspective of early childhood education (ECE) professionals, reflecting their views on changes in working life and ECE reforms. By mapping factors influencing occupational well-being, the study aims to address challenges related to retaining professionals in a sector undergoing continuous transformation and grappling with staff shortages. The research data consist of focus group interviews, analyzed through discourse analysis. The study identifies factors that ECE professionals regard as significant for occupational well-being and retention, while also examining the meanings constructed around changes affecting early childhood education. The findings reveal that ECE work is increasingly perceived as hectic. Limited resources foster feelings of inadequacy and ethical conflicts amidst rapid change and heightened efficiency demands. Nonetheless, occupational well-being and retention can be supported through various measures. The focus group discussions illuminate differing perspectives across ECE professional groups regarding key challenges to well-being. The results pinpoint critical areas for development to strengthen retention and invite discussion on the ideological underpinnings shaping the future direction of Finnish early childhood education.

References

Aalto, M. (9.11.2023). Karut luvut julki: Helsingin päiväkotien opettajista puuttuu yli puolet. Helsingin Sanomat. https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000009973900.html

Alila, K., & Eskelinen, M. (2021). Varhaiskasvatuksen toimintaympäristön muutokset asiantuntijuuden kehittämisen kehyksenä. Teoksessa E. Fonsén, M. Koivula, R. Korhonen & T. Ukkonen-Mikkola (Toim.), Varhaiskasvatuksen asiantuntijat. Yhteistyössä eteenpäin. (s. 229–237). Suomen Varhaiskasvatus ry.

Alila, K., Eskelinen, M., Estola, E., Kahiluoto, T., Kinos, J., Pekuri, H. M., Polvinen, H.-M., Laaksonen, M., & Lamberg, K. (2014). Varhaiskasvatuksen historia, nykytila ja kehittämisen suuntalinjat: Tausta-aineisto varhaiskasvatusta koskevaa lainsäädäntöä valmistelevan työryhmän tueksi (Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2014:12). Opetus- ja kulttuuriministeriö. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-266-1

Antikainen, A., Rinne, R., & Koski, L. (2021). Kasvatussosiologia (6. painos.). PS-kustannus.

Ball, S. (2004). Suorituskeskeisyys ja yksityistäminen jälkihyvinvointivaltion koulutuspolitiikassa. Kasvatus, 35(1), 6–20.

Besley, T. (2019). Theorizing teacher responsibility in an age of neoliberal accountability. Beijing International Review of Education, 1(1), 179–195. https://doi.org/10.1163/25902547-00101013

Bhatti, K. K., & Qureshi, T. M. (2007). Impact of employee participation on job satisfaction, employee commitment and employee productivity. International review of business research papers, 3(2), 54–68.

Brinkmann, S., & Kvale, S. (2019). Doing Interviews. SAGE Publications. https://dx.doi.org/10.4135/9781529716665.

Brunila, K., Harni, E., Saari, A., & Ylöstalo, H. (2021). Terapeuttinen valta: Onnellisuuden ja hyvinvoinnin jännitteitä 2000-luvun Suomessa. Vastapaino.

Carmona-Halty, M. A., Schaufeli, W. B., & Salanova, M. (2019). The Utrecht Work Engagement Scale for Students (UWES–9S): Factorial validity, reliability, and measurement invariance in a Chilean sample of undergraduate university students. Frontiers in psychology, 10, 1017. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01017

Chydenius, H., Onnismaa, E. L., Kinos, J., Lahdenperä-Laine, J., Kuusisto, A., & Kangas, J. (2023). Opettajuuden rakentuminen ja muuttuminen varhaiskasvatuksen ja siihen sisältyvän esiopetuksen opetussuunnitelmissa vuosina 1972–2022. Kasvatus & Aika, 17(4), 23–44. https://doi.org/10.33350/ka.129229

Cumming, T. (2017). Early childhood educators’ well-being: An updated review of the literature. Early Childhood Education Journal, 45(5), 583–593. https://doi.org/10.1007/s10643-016-0818-6.

Daniels, K., Watson, D., Nayani, R., Tregaskis, O., Hogg, M., Etuknwa, A., & Semkina, A. (2021). Implementing practices focused on workplace health and psychological wellbeing: A systematic review. Social Science & Medicine, 277. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2021.113888

Deci, E. L., Olafsen, A. H., & Ryan, R. M. (2017). Self-determination theory in work organizations: The state of a science. Annual review of organizational psychology and organizational behavior, 4, 19–43. https://doi.org/10.1146/annurev-orgpsych-032516-113108

Eskelinen, M., & Hjelt, H. (2017) Varhaiskasvatuksen henkilöstö ja lapsen tuen toteuttaminen. Valtakunnallinen selvitys 2017 (Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2017:39). Opetus- ja kulttuuriministeriö. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-505-1

Eskelinen, M., & Hujala, E. (2015). Early childhood leadership in Finland in light of recent research. Teoksessa M. Waniganayake, J. Rodd & L. Gibbs (Toim.), Thinking and learning about leadership: Early childhood research from Australia, Finland and Norway (s. 87–101). Community Child Care Co-operative.

Fenech, M., Wong, S., Boyd, W., Gibson, M., Watt, H., & Richardson, P. (2021). Attracting, retaining and sustaining early childhood teachers: An ecological conceptualisation of workforce issues and future research directions. The Australian Educational Researcher, 49(1), 1–19. https://doi.org/10.1007/s13384-020-00424-6

Foster, R. (2016). The therapeutic spirit of neoliberalism. Political Theory, 44(1), 82–105. https://doi.org/10.1177/0090591715594660

Gerlander, E. M., & Launis, K. (2007). Työhyvinvoinnin tarkasteluikkunat. Työelämän tutkimus, 5(3), 202–212.

Grant, A., Jeon, L., & Buettner, C. (2019). Relating early childhood teachers’ working conditions and well-being to their turnover intentions. Educational Psychology, 39(3), 294–312. https://doi.org/10.1080/01443410.2018.1543856

Gunter, H., Grimaldi, E., Hall, D., & Serpieri, R. (2016). NPM and educational reform in Europe. Teoksessa H. M. Gunter, E. Grimaldi, D. Hall & R. Serpieri (Toim.), New public management and the reform of education: European lessons for policy and practice (s. 3–17). Routledge.

Hakala, J., Uusikylä, K., & Järvinen, E.-M. (2015) Neoliberalism, curriculum development and manifestations of ‘creativity’. Improving Schools, 18(3), 250–262.

Hakanen, J. (2017) Työn imu – Energiaa ja innostusta työstä. Teoksessa K. Salmela-Aro & J.-E. Nurmi (Toim.), Mikä meitä liikuttaa: Motivaatiopsykologian perusteet (s. 116–133). PS­kustannus.

Hakanen, J. (2004) Työuupumuksesta työn imuun: Työhyvinvointitutkimuksen ytimessä ja reuna-alueilla [Väitöskirja, Helsingin yliopisto]. Työ ja ihminen - Tutkimusraportti 27. Työterveyslaitos. http://www.julkari.fi/handle/10024/136585

Hakanen, J. J., & Roodt, G. (2010). Using the job demands resources model to predict engagement: Analysing a conceptual model. Teoksessa A. B. Bakker & M. P. Leiter (Toim.) Work engagement: A handbook of essential theory and research (s. 82–105). Psychology Press.

Halbesleben, J. R. B. (2010). A meta¬-analysis of work engagement: Relationships with burnout, demands, resources, and consequences. ¬Teoksessa A. B. Bakker & M. P. Leiter (Toim¬.) Work engagement: A handbook of essential theory and¬ research (s. 102–117). Psychology Press.

Heilala, C., Kalland, M., Lundkvist, M., Forsius, M., & Santavirta, N. (2021). Work demands and work resources. Testing a model of factors predicting turnover intentions in early childhood education. Early Childhood Education Journal, 50, 399–409. https://doi.org/10.1007/s10643- 021-01166-5

Heilala, C., Lundkvist, M., Santavirta, N., & Kalland, M. (2024). The impact of perceived leadership quality, moral stress and participation on turnover intentions in ECEC sector. Journal of Early Childhood Education Research, 13(3), 56–74. https://doi.org/10.58955/jecer.144983

Hjelt, H. (2023). TYÖNÄ VARHAISKASVATUS: Ammattilaisten puhetta suomalaisesta varhaiskasvatuksesta [Väitöskirja: Tampereen Yliopisto]. Tampereen yliopiston väitöskirjat 895. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3137-5

Hjelt, H., & Karila, K. (2017). Varhaiskasvatustyön paikantuminen työntekijöiden puheessa. Työelämän tutkimus – Arbetslivsforskning, 15(3), 233–248.

Hjelt, H., & Karila, K. (2021). Varhaiskasvatustyön johtamisen paradoksit. Journal of Early Childhood Education Research, 10(2), 97–119. https://jecer.org/fi/varhaiskasvatustyon-johtamisen-paradoksit/

Holochwost, S. J., DeMott, K., Buell, M., Yannetta, K., & Amsden, D. (2009). Retention of staff in the early childhood education workforce. In Child & Youth Care Forum, 38, 227–237. https://link.springer.com/article/10.1007/s10566-009-9078-6

Hull, G., & Pasquale, F. (2017). Toward a critical theory of corporate wellness. BioSocieties, 13, 190–212. https://doi.org/10.1057/s41292-017-0064-1

Jokinen A., Juhila K., & Suoninen E. (2004). Diskursiivinen maailma: teoreettiset lähtökohdat ja analyyttiset käsitteet. Teoksessa A. Jokinen, K. Juhila & E. Suoninen (Toim.), Diskurssianalyysin aakkoset (s. 17–47). Vastapaino.

Jokinen, A., Juhila, K., & Suoninen, E. (2016). Diskurssianalyysi. Vastapaino

Jones, C., Johnstone, M., Hadley, F., & Waniganayake, M. (2020). Early childhood educators’ workplace well-being: It’s everyone’s right! Australasian Journal of Early Childhood, 45(4), 322–335. https://doi.org/10.1177/1836939120966086

Julkunen, R. (2007). Työ – talouden ja minän välissä. Teoksessa A. Eteläpelto, K. Collin & J. Saarinen (Toim.), Työ, identiteetti ja oppiminen (s. 18–48). WSOY.

Kangas, J., Ukkonen-Mikkola, T., Sirvio, K., Hjelt, H., &. Fonsén, E. (2022). ”Kun aika ja resurssit eivät riitä tekemään työtä niin hyvin kuin osaisi ja haluaisi sitä tehdä” – Varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä työnhaasteista ja mahdollisuuksista. Kasvatus & Aika, 16(2), 72–89. https://doi.org/10.33350/ka.109089

Karila, K. (2016). Vaikuttava varhaiskasvatus. Tilannekatsaus toukokuu 2016 (Raportit ja selvitykset 2016:6). Opetushallitus. https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/vaikuttava-varhaiskasvatus

Kaskisaari, M. (2004). Yhteiskuntakriittinen näkökulma työuupumustutkimukseen. Työelämän tutkimus, 2, 25–35. https://journal.fi/tyoelamantutkimus/article/view/89087

Kauppinen, T., Mattila-Holappa, P., Perkiö-Mäkelä, M., Saalo, A., Toikkanen, A., Tuomivaara, S., Uuksulainen, S., Viluksela, M., & Virtanen, S. (2013). Työ ja terveys Suomessa 2012. Seurantatietoa työoloista ja työhyvinvoinnista. Työterveyslaitos. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/134951/ty%C3%B6%20ja%20terveys%20suomessa%202012.pdf

Kiilakoski, T., & Oravakangas, A. (2010). Koulutus tuotantokoneistona? Tulostavoitteinen koulutuspolitiikka kriittisen teorian valossa. Kasvatus & Aika, 4(1), 7–25 https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/68152

Komulainen, K., & Rajakaltio, H. (2017). Opettaja johtamisparadigmojen ristipaineessa. Teoksessa T. Autio, L. Hakala & T. Kujala (Toim.), Opetussuunnitelmatutkimus: keskustelunavauksia suomalaiseen kouluun ja opettajankoulutukseen (s. 223–246). Tampere University Press.

Korhonen, M., & Komulainen, K. (2021). Individualizing the burnout problem: Health professionals’ discourses of burnout and recovery in the context of rehabilitation. Health, 27(5), 789–809. https://doi.org/10.1177/13634593211063053

Kumpulainen, K.-R., Sajaniemi, N., Suhonen, E., & Pitkäniemi, H. (2023). Occupational well-being and teamwork in Finnish early childhood education. Journal of Early Childhood Education Research, 12(2), 71–97 https://doi.org/10.58955/jecer.v12i2.119784

Kuusiholma-Linnamäki, J., Sarkkinen, T., Vlasov, J., Fonsén, E., Heikkinen, S., Hjelt, H., Lahtinen, J. Lohi, N., Mäkelä, M., & Siippainen, A. (2023). Päiväkodin johtajan työ: Johtamiskokonaisuudet, varajohtamisen rakenteet ja johtajan työhön kohdistuvat odotukset (Julkaisut 29:2023). Kansallinen koulutuksen arviointikeskus. https://www.karvi.fi/sites/default/files/sites/default/files/documents/Karvi_2923.pd

Laine, P., Lindberg, M., & Silvennoinen, H. (2016). Työhyvinvoinnista tarvitaan väestötason seurantatietoa: Työhyvinvoinnin käsite ja mittaamisen problematisointia ja kehittelyä. Hallinnon tutkimus, 35(4), 287–303.

Laine, P., & Rinne, R. 2015. Developing wellbeing at work: Emerging dilemmas. International Journal of Wellbeing, 5(2), 91–108. https://doi.org/10.5502/ijw.v5i2.6

Laki työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta (44/2006). https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2006/20060044

Larja, L., & Peltonen, J. (2023). Työvoiman saatavuus, työvoimapula ja kohtaanto-ongelmat vuonna 2022 (TEM-analyyseja 113/2023). Työ- ja elinkeinoministeriö. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/164550

Lemke, T. (2001). ‘The birth of bio-politics’: Michel Foucault’s lecture at the Collège de France on neo-liberal governmentality. Economy and Society, 30(2), 190–207. https://doi.org/10.1080/03085140120042271

Liamputtong, P. (2015). Focus group methodology. Principles and practice. SAGE Publications. https://dx.doi.org/10.4135/9781473957657

Lipscomb, S. T., Chandler, K. D., Abshire, C., Jaramillo, J., & Kothari, B. (2022). Early childhood teachers’ self-efficacy and professional support predict work engagement. Early childhood education journal, 50(4), 675–685. https://doi.org/10.1007/s10643-021-01182-5

Loeppke, R., Taitel, M., Haufle, V., Parry, T., Kessler, R. C., & Jinnett, K. (2009). Health and productivity as a business strategy: a multiemployer study. Journal of Occupational and Environmental Medicine, 51(4), 411–428. https://doi.org/10.1097/JOM.0b013e3181a39180

Martela, F., & Riekki, T. J. J. (2018). Autonomy, competence, relatedness, and beneficence: A multicultural comparison of the four pathways to meaningful work. Frontiers in Psychology, 9. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.01157

McDonald, P., Thorpe, K., & Irvine, S. (2018). Low pay but we still stay: Retention in early childhood education and care. Journal of Industrial Relations, 60(5), 647–668 https://journals.sagepub.com/doi/epub/10.1177/0022185618800351

Mckinlay, S., Irvine, S., & Farrell, A. (2018). What keeps early childhood teachers working in long day care? Tackling the crisis for Australia’s reform agenda in early childhood education and care. Australasian Journal of Early Childhood, 43(2), 32–42. https://doi.org/10.23965/AJEC.43.2.04

Moss, P., & Roberts-Holmes, G. (2022). Now is the time! Confronting neo-liberalism in early childhood. Contemporary Issues in Early Childhood, 23(1), 96–99. https://doi.org/10.1177/1463949121995917 .

Nielsen, K., & Randall, R. (2012). The importance of employee participation and perceptions of changes in procedures in a teamworking intervention. Work & Stress, 26(2), 91–111. https://doi.org/10.1080/02678373.2012.682721

Onnismaa, E.-L., Kalliala, M., & Tahkokallio, L. (2017). Koulutuspoliittisen paradoksin jäljillä–Miten varhaiskasvatus muotoutui sosiaalialan koulutuksia suosivaksi. Kasvatus & Aika, 11(3), 4–20. https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/68720

Paananen, M., Lipponen, L., & Kumpulainen, K. (2015). Hybridisation or ousterisation? The case of local accountability policy in Finnish early childhood education. European Educational Research Journal, 14, 395–417. https://doi.org/10.1177/1474904115601446

Paananen, M. (2017). Imaginaries of early childhood education: Societal roles of early childhood education in an era of accountability [Väitöskirja, Helsingin yliopisto]. Helsinki Studies in Education 3. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-2882-9

Paananen, M., & Tammi, T. (2017). Tehostamisen varjoisampi puoli. Päivähoidon tehostamistoimien, työn kuormittavuuden ja sairauspoissaolojen moniulotteisia yhteyksiä tarkastelemassa. Journal of Early Childhood Education Research, 6(1), 43–60. http://jecer.org/fi/wp-content/uploads/2017/09/Paananen-Tammi-issue6-1.pdf

Perho, H., & Korhonen, M. (2013). Ammatillinen suuntautuminen, persoonallisuuspiirteet sekä työn laatu työuupumuksen, työn imun ja valintatyytyväisyyden tekijöinä: lastentarhanopettajien 30 vuoden seuranta (Reports and Studies in Education, Humanities, and Theology No 6). University of Eastern Finland.

Pesonen, J., & Valkonen, S. (2023). Governing education, governing early childhood education and care practitioners’ profession?. Contemporary Issues in Early Childhood. https://doi.org/10.1177/14639491231172206

Pietikäinen, S., & Mäntynen, A. (2019). Uusi kurssi kohti diskurssia. Vastapaino.

Pietilä, I. (2010). Ryhmä- ja yksilöhaastattelun diskursiivinen analyysi. Kaksi aineistoa erilaisina vuorovaikutuksen kenttinä. Teoksessa J. Ruusuvuori, P. Nikander & M. Hyvärinen (Toim.), Haastattelun analyysi (s. 212–241). Vastapaino.

Pihlaja, P., & Neitola, M. (2017). Varhaiserityiskasvatus muuttuvassa varhaiskasvatuksen kentässä. Kasvatus & Aika, 11(3). https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/68726

Rajakaltio, H. (2012). Pedagoginen johtaminen managerialismin ristipaineissa. Teoksessa K. Mäki (Toim.), Johtamisen tilat ja paikat (s.105–125). Aikuiskasvatuksen vuosikirja No. 50.

Ranta, S., Heiskanen, N., Heiskanen, N., & Syrjämäki, M. (2023). Teamwork as a cornerstone of a child’s educational support in early childhood education and care in Finland. Journal of Early Childhood Education Research, 12(2), 158–178. https://doi.org/10.58955/jecer.121462

Ranta, S., Sajaniemi, N., Eskelinen, M., & Lämsä, T. (2021). Päivähoidosta varhaiskasvatukseen: Pedagogisen toiminnan edellytykset suomalaisessa päivähoidossa ja varhaiskasvatuksessa. Kasvatus & Aika, 15(2), 60–72. https://doi.org/10.33350/ka.103194

Ranta, S., & Uusiautti, S. (2022). Functional teamwork as the foundation of positive outcomes in early childhood education and care settings. Teoksessa S. Hyvärinen,T. Äärelä & S. Uusiautti (Toim), Positive education and work: Less struggling, more flourishing (s. 195–221). Cambridge Scholars Publishing.

Rinne, R. (2003). Uusliberaali ajattelutapa on pesiytynyt suomalaiseenkin koulutuspolitiikkaan. Aikuiskasvatus, 23(2), 152–157. https://doi.org/10.33336/aik.93480

Ruusuvuori, J., Nikander, P., & Hyvärinen, M. (2010). Haastattelun analyysin vaiheet. Teoksessa J. Ruusuvuori, N. Pirjo & M. Hyvärinen (Toim.), Haastattelun analyysi (s. 9–38). Vastapaino.

Ryynänen, J., Simonen, A., & Karkkola, P. (2020). Psykologiset perustarpeet työelämässä–autonomian edistämisellä kohti työn imua. Työelämän tutkimus, 18(3), 246–261. https://doi.org/10.37455/tt.97977

Saarinen, A., Salmenniemi, S., & Keränen, H. (2014). Hyvinvointivaltiosta hyvinvoivaan valtioon. Hyvinvointi ja kansalaisuus suomalaisessa poliittisessa diskurssissa. Yhteiskuntapolitiikka, 79(6), 605–618. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/125354/saarinen.pdf?sequence=2

Saha, M., Länsmans, E., Nurhonen, L., & Paananen, M. (2024). Varhaiskasvatuksen opetus- ja kasvatushenkilöstön työhyvinvointi: Organisatoriset tekijät ja alanvaihto (Loppuraportti). Tampereen yliopisto.

Schaack, D., Donovan, C., Adejumo, T., & Ortega, M. (2022). To stay or to leave: Factors shaping early childhood teachers’ turnover and retention decisions. Journal of Research in Childhood Education, 36(2), 327–345 https://www.tandfonline.com/doi/epdf/10.1080/02568543.2021.1955779

Schaupp, M., Kurki, A-L., Ala-Laurinaho, A., & Koli, A. (2013). Yhteinen muutos: Työhyvinvointia työtä kehittämällä. Työterveyslaitos.

Siippainen, A., Sarkkinen, T., Vlasov, J., Marjanen, J., Fonsén, E., Heikkinen, S., Hjelt, H., Lahtinen, Lohi, N., & Mäkelä, M. (2021). ”Yhdessä yritetään tehdä parasta mahdollista varhaiskasvatusta ja laatua jokaisen lapsen päivään” Varhaiskasvatuksen moninaiset johtamisrakenteet ja johtaminen (Julkaisut 23:2021). Kansallinen koulutuksen arviointikeskus. https://karvi.fi/publication/yhdessa-yritetaan-tehda-parasta-mahdollista-varhaiskasvatusta-ja-laatua-jokaisen-lapsen-p

Simola, H., Varjo, J., & Rinne, R. (2010). Vasten valtavirtaa–kontingenssi, polkuriippuvuus ja konvergenssi suomalaisen perusopetuksen laadunarviointimallin kehityskuluissa. Hallinnon tutkimus, 29, 285–302. https://journal.fi/hallinnontutkimus/article/view/108032

Sims, M. (2017). Neoliberalism and early childhood. Cogent Education, 4(1), 2–10. https://doi.org/10.1080/2331186X.2017.1365411

Sims, M., & Waniganayake, M. (2015). The performance of compliance in early childhood: Neoliberalism and nice ladies. Global Studies of Childhood, 5(3), 333–345. https://doi.org/10.1177/2043610615597154

Sirvio, K., Ukkonen-Mikkola, T., Kangas, J., Hjelt, H., & Fonsén, E. (2023). “Äänestin jaloillani!”: ammatin vaihtaneiden varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmia työn ja toimintakulttuuriin muutokseen. Työelämän tutkimus, 21(1), 84–108. https://doi.org/10.37455/tt.111478

Soukainen, U. (2015). Johtajan jäljillä. Johtaminen varhaiskasvatuksen hajautetuissa organisaatioissa laadun ja pedagogisen tuen näkökulmasta [Väitöskirja, Turun yliopisto]. Annales Universitatis Turkuensis C 400.

Suhonen, E., Alijoki, A., Saha, M., Syrjämäki, M., Kesäläinen, J., & Sajaniemi, N. (2020). Varhaiskasvatuksen erityisopettaja päiväkotiryhmissä: Erityistä tukea tarvitsevien lasten kehityksen ja oppimisen tukeminen inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa. Helsingin kaupunki.

Suutala, S., Kaltiainen, J., & Hakanen, J. (2024). Miten Suomi voi? - tutkimus: Työhyvinvoinnin kehittyminen kesästä 2021 loppuvuoteen 2023. Työterveyslaitos.

Thorpe, K., Jansen, E., Sullivan, V., Irvine, S., & McDonald, P. (2020). Identifying predictors of retention and professional wellbeing of the early childhood education workforce in a time of change. Journal of Educational Change, 21, 623–647. https://doi.org/10.1007/s10833-020-09382-3

Totenhagen, C. J., Hawkins, S. A., Casper, D. M., Bosch, L. A., Hawkey, K. R., & Borden, L. M. (2016). Retaining early childhood education workers: A review of the empirical literature. Journal of Research in Childhood Education, 30(4), 585–599. https://doi.org/10.1080/02568543.2016.1214652

Työturvallisuuslaki (738/2002). https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20020738

Työterveyshuoltolaki (1383/2001). https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20011383

Ukkonen-Mikkola, T., Yliniemi, R., & Wallin, O. (2020). Varhaiskasvatuksen työ muuttuu: muuttuuko asiantuntijuus?. Työelämän tutkimus, 18(4), 323–339. https://doi.org/10.37455/tt.89217

Ukkonen-Mikkola, T., & Fonsén, E. (2018). Researching Finnish early childhood teachers’ pedagogical work using Layder's Research Map. Australasian Journal of Early Childhood, 43(4), 48–56. https://doi.org/10.23965/AJEC.43.4.06

Uljens, M., Wolff, L.-A., & Frontini, S. (2016). Finland: NPM resistance or towards European neo-welfarism in education? Teoksessa H. M. Gunter, E. Grimaldi, D. Hall & R. Serpieri (Toim.). New public management and the reform of education: European lessons for policy and practice (s. 39–52). Routledge.

Valkonen, S., Pesonen, J., & Brunila, K. (2021). Varhaiskasvatuksen markkinat – Näkökulmana yksityistyvät palvelut. Kasvatus, 2(21), 223–234. https://doi.org/10.33348/kvt.111446

Valkonen, S., Chydenius, H., Pesonen, J., Ahola, R., & Strandén, E. (2024). Varhaiskasvatuksen ammattilaisten institutionaaliset pääomat päiväkodin kentällä. Journal of Early Childhood Education Research, 13(3), 26–55. https://doi.org/10.58955/jecer.145488

Varhaiskasvatuslaki (540/2018). https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180540

Varjo, J. (2007). Kilpailukykyvaltion koululainsäädännön rakentuminen: Suomen eduskunta ja 1990-luvun koulutuspoliittinen käänne [Väitöskirja, Helsingin yliopisto]. Kasvatustieteen laitoksen tutkimuksia 209. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-10-3640-8

Venninen, T., & Leinonen, J. (2012). Päiväkotihenkilöstön kokemuksia omasta osallisuudestaan työyhteisössä. Teoksessa P. Atjonen (Toim.), Oppiminen ajassa -kasvatus tulevaisuuteen: Joensuun vuoden 2011 kasvatustieteenpäivien parhaat esitelmät artikkeleina (Kasvatusalan tutkimuksia 61) (s. 187–201). Suomen kasvatustieteellinen seura.

Xanthopolou, D., Bakker, A., Demerouti, E., & Schaufeli, W. (2009). Work engagement and financial returns: A diary study on the role of job and personal resources. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 82(1), 183–200. https://doi.org/10.1348/096317908X285633

Yoerger, M., Crowe, J., & Allen, J. A. (2015). Participate or else!: The effect of participation in decision-making in meetings on employee engagement. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 67(1), 65–80. https://doi.org/10.1037/cpb0000029

Downloads

Published

2024-12-16

Issue

Section

Peer-reviewed articles