Ammatillisesta koulutuksesta työelämään erityisen tuen avulla

Författare

  • Heidi Kotiranta
  • Leila Pehkonen
  • Sinikka Hiekkala

Nyckelord:

erityinen tuki, vaativa erityinen tuki, ammatillinen koulutus, erityisnuori, työllistyminen, työllistymispolku, siirtymävaihe, työhönvalmennus

Abstract

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää erityistä tai vaativaa erityistä tukea saaneiden nuorten työllistymistä. Tutkimus tehtiin osana Tulevaisuuden työelämän starat -hanketta (Euroopan sosiaalirahasto 4/2019–2/2022), jossa kehitettiin työelämälähtöisiä oppimisympäristöjä ja -menetelmiä, valmiuksia työhön ja elämään sekä osaavaa ohjausta ja tukea työllistymiseen neljässä erityisammattioppilaitoksessa ja yhdessä ammattioppilaitoksessa.

Tutkimukseen haastattelimme 11 valmistumisensa jälkeen työllistynyttä tai työkokeilussa olevaa nuorta. Lisäksi haastateltiin kunkin nuoren työllistymispolkuun liittyvä ammattilainen (N = 10), kuten työnantaja tai työhönvalmentaja. Aineistosta jäsensimme narratiivisen analyysin keinoin neljä tyypillistä työllistymispolkua ja tyyppikertomusta: 1) työelämässä oppimisesta työlliseksi, 2) itsenäisen työnhaun polku, 3) tuetun työllistämisen polku sekä 4) työkokeilun polku. Keskeinen havaintomme on, että työllistymisessä merkityksellistä on toisaalta nuoren aktiivisuus ja toisaalta työpaikan ja työntekijän yhteensopivuus.

Työelämälähtöiset oppimismenetelmät olivat nuorten mukaan edistäneet heidän työllistymistään, erityisesti työelämässä oppiminen. Nuorten tuensaanti ammatillisten opintojen aikana vaihteli, mutta lähes jokainen koki saaneensa tarpeeksi tukea. Sopivan työpaikan löydyttyä nuorilla ei enää ollut tarvetta tuelle. He olivat tyytyväisiä työtilanteeseensa riippumatta siitä, työskentelivätkö he koulutustaan vastaavalla alalla vai eivät. Luottamus siihen, että tulevaisuus on omissa käsissä, oli suuri.

Abstract

From vocational education and training to employment with help of special support

The aim of this study was to explore the ways of employment of young people with (diagnosed) special or intensive special support needs. The study was a part of bigger project Tulevaisuuden työelämän starat funded by ESF (European Social Fund). In the main project, the aim was to develop work-based learning environments and methods in vocational education and training, and to develop new ways to support students with special needs and help them to get employed.

We interviewed eleven, voluntary students (young people) who either got employed after graduation or were in work trial. In addition, we interviewed ten adults who were linked to students’ paths of employment. Among those adults were employers, job coaches and teachers. We applied narrative methods analysing the data, and we identified four different, typical paths to employment: 1) from on-the-job training to the employed citizen, 2) independent job-seeking, 3) supported employment and 4) work trial. Important for the act of becoming employed was on the one hand the young person’s own activity and on the other hand, the “goodness of fit” between the employee and the job. The young people expressed no need for support after graduation when they have found an appropriate job. They emphasised that work-based learning methods, especially on-the-job training, facilitated their employment. Also, they thought that during the studies, the received support varied but it was sufficient. All the interviewed young people were satisfied with their work situation although some of them worked on a field where they had no vocational qualification. They had confidence in the future.

Keywords: special needs support, intensive special needs support, student with special needs, vocational education and training, employment, path to employment, transition phase, job coaching

Sektion
Tieteelliset artikkelit

Publicerad

2023-03-15

Referera så här

Kotiranta, H., Pehkonen, L., & Hiekkala, S. (2023). Ammatillisesta koulutuksesta työelämään erityisen tuen avulla. Kuntoutus, 46(1), 6–18. https://doi.org/10.37451/kuntoutus.127797