Maaseutu yritysimagossa

Visuaalisuudesta uutta potkua maaseudulle

Authors

  • Niklas Lundström Vaasan yliopisto
  • Tuomas Honkaniemi Vaasan yliopisto
  • Olli-Pekka Viinamäki Etelä-Pohjanmaan korkeakouluyhdistys

Keywords:

imago, brändi, visuaalinen tutkimusmenetelmä, neolokalismi, paikka

Abstract

Artikkelin tavoite on tuottaa uusia näkemyksiä maaseudun imagokeskusteluun ja avata uusia mahdollisuuksia maaseutumaisten kuntien, yhdistysten ja maaseudun yritysten imagotyölle. Artikkelissa analysoidaan Kyrö Distilleryn internet-sivujen valokuvia visuaalisella tutkimusmenetelmällä. Analyysi kohdistuu erityisesti siihen, millaisena paikkana maaseutu näkyy paikkaorientoituneen yrityksen visuaalisessa imagossa ja mitä elementtejä tähän imagoon sisältyy. Teoreettisena viitekehyksenä on alueellinen imago ja neolokalismi. Analyysi tuotti neljä kategoriaa: yhteisöllisyys, kulttuurimaisema, tuotteet ja toiminta. Tutkimustulokset osoittavat, että Kyrö Distillery hyödyntää perinteisiä maaseutuun liitettyjä mielikuvia painottaen vahvasti visuaalisuutta luoden samalla uudenlaista ymmärrystä maaseudusta. Imagotyö näyttäytyy esteettisyyttä korostavana, tietynlaisena sukupolvikokemuksen alaisena ilmiönä. Imagotyöhön liittyy vahvasti pyrkimys erottumiseen ja visuaalisten virikkeiden herättämiseen sekä tarinallisuuden, historian ja yhteisöllisyyden kytkeminen nykyhetken ja tulevaisuuden visioihin ja toiminnallisuuteen.
Section
Artikkeli

Published

2019-04-02

How to Cite

Lundström, N., Honkaniemi, T., & Viinamäki, O.-P. (2019). Maaseutu yritysimagossa: Visuaalisuudesta uutta potkua maaseudulle. Maaseutututkimus, 27(1), 7–25. Retrieved from https://journal.fi/maaseutututkimus/article/view/144274