Maaseutu yritysimagossa

Visuaalisuudesta uutta potkua maaseudulle

Kirjoittajat

  • Niklas Lundström Vaasan yliopisto
  • Tuomas Honkaniemi Vaasan yliopisto
  • Olli-Pekka Viinamäki Etelä-Pohjanmaan korkeakouluyhdistys

Avainsanat:

imago, brändi, visuaalinen tutkimusmenetelmä, neolokalismi, paikka

Abstrakti

Artikkelin tavoite on tuottaa uusia näkemyksiä maaseudun imagokeskusteluun ja avata uusia mahdollisuuksia maaseutumaisten kuntien, yhdistysten ja maaseudun yritysten imagotyölle. Artikkelissa analysoidaan Kyrö Distilleryn internet-sivujen valokuvia visuaalisella tutkimusmenetelmällä. Analyysi kohdistuu erityisesti siihen, millaisena paikkana maaseutu näkyy paikkaorientoituneen yrityksen visuaalisessa imagossa ja mitä elementtejä tähän imagoon sisältyy. Teoreettisena viitekehyksenä on alueellinen imago ja neolokalismi. Analyysi tuotti neljä kategoriaa: yhteisöllisyys, kulttuurimaisema, tuotteet ja toiminta. Tutkimustulokset osoittavat, että Kyrö Distillery hyödyntää perinteisiä maaseutuun liitettyjä mielikuvia painottaen vahvasti visuaalisuutta luoden samalla uudenlaista ymmärrystä maaseudusta. Imagotyö näyttäytyy esteettisyyttä korostavana, tietynlaisena sukupolvikokemuksen alaisena ilmiönä. Imagotyöhön liittyy vahvasti pyrkimys erottumiseen ja visuaalisten virikkeiden herättämiseen sekä tarinallisuuden, historian ja yhteisöllisyyden kytkeminen nykyhetken ja tulevaisuuden visioihin ja toiminnallisuuteen.
Osasto
Artikkeli

Julkaistu

2019-04-02

Viittaaminen

Lundström, N., Honkaniemi, T., & Viinamäki, O.-P. (2019). Maaseutu yritysimagossa: Visuaalisuudesta uutta potkua maaseudulle. Maaseutututkimus, 27(1), 7–25. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/maaseutututkimus/article/view/144274