CFP Dataistunut media
Digitalisoituminen, dataistuminen ja algoritmit ovat muuttaneet mediaympäristöä ja mediakokemusta monin tavoin. Jatkuva datan seuranta ja algoritmein tuotetut räätälöinnit, suosittelujärjestelmät, kohdennettu mainonta ja automatisoitu uutisointi ovat mediaympäristömme arkea. Kaupallisten alustojen valta ja dataan perustuva ansaintalogiikka on kuitenkin herättänyt huolta muun muassa julkisuuden entistä voimakkaammasta kuplautumisesta, yksityisyyden suojan heikkenemisestä, läpinäkymättömyydestä ja datan väärinkäytöksistä esimerkiksi poliittisiin tarkoituksiin. Alustoituimisen (Helmond 2015; Gillespie 2019) on nähty myös hämärtävän rajaa perinteisen median ja teknologiajättien hallitsemien kaupallisten alustojen välillä (Van Dijk and Poell 2018). Dataistumiseen liitetään myös toiveita entistä tehokkaammasta ja monipuolisemmasta uutisoinnista sekä erilaisten yleisöjen paremmasta palvelusta esimerkiksi Netflixin kaltaisilla alustoilla (Lobato 2019).
Media ja Viestintä -lehden teemanumeroon ‘Dataistunut media’ haetaan suomeksi kirjoitettuja tutkimusartikkeleita, analyyseja, katsauksia, kommenttitekstejä ja kirja-arvosteluita, jotka käsittelevät dataistumista eri näkökulmista.
Artikkeleissa voidaan pohtia muun muassa sitä, miten dataistuminen järjestää mediatyöläisten arkea ja vaikuttaa sisällöntuotantoon? Millä tavalla dataistuminen määrittää ymmärrystä yleisöistä ja median yleisösuhdetta? Miten esimerkiksi julkisen palvelun yhtiöt näkevät roolinsa teknologiajättien hallitsemassa mediaympäristössä?
Entä millä tavalla edellä kuvatut muutokset ovat vaikuttaneet ihmisten mediakokemukseen? Miltä jatkuva käyttäjätunnusten ja tiedon keruu tuntuu kansalaisista? Millaisia mahdollisia eriarvoistavia vaikutuksia dataistumisella on? Miten se vaikuttaa julkisuuden rakentumiseen ja millaisia laajempia yhteiskunnallisia vaikutuksia dataistumisella on?
Artikkeliehdotukset (max 300 sanaa + bio) pyydetään lähettämään 10.6.2020 mennessä Kaarina Nikuselle (kaarina.nikunen@tuni.fi). Ensimmäisten artikkeliversioiden deadline on lokakuussa 2020.
Lähteet:
Gillespie, T. 2019. Custodians of the Internet. Platforms, Content moderation, and the Decisions that shape social media. Yale university Press.
Helmond, A. 2015. ‘The Platformization of the Web: Making Web Data Platform Ready’. Social Media + Society July-December: 1–11.
Lobato, R. (2019) The Netflix Nations: The Geography of Digital Distribution. New York: NYU Press.
Van Dijck, J. and T. Poell. 2018. The Platform Society: Public Values in a Connective World. Oxford: Oxford University Press.