Yksityisyys valvonnan verkoissa
Avainsanat:
verkkovalvonta, taloudellinen verkkovalvonta, verkkomainonta, yksityisyys, yksityisyyden suoja, verkkojulkisuus, Google, FacebookAbstrakti
Tässä artikkelissa tarkastelen yksityisyyden rakentumista verkkovalvonnan kontekstissa. Tarkastelen kehitystä neljästä näkökulmasta: selvennän verkkovalvonnan käsitettä, erittelen taloudellisen verkkovalvonnan toimintatapoja ja niiden vaikutusta yksityisyyteen, tutkin verkon alustojen käyttöehtoja yksityisyyden kannalta sekä esittelen verkon käyttäjien yksityisyyskäsityksiä. Edellisten perusteella esitän johtopäätöksissä ehdotuksia mediatutkimuksen tehtäviksi verkkovalvonnan ja sen seurausten tutkimuksessa.
Viittaaminen
Sirkkunen, E. (2016). Yksityisyys valvonnan verkoissa. Media & viestintä, 39(2). https://doi.org/10.23983/mv.61429