Televisio- ja tuotantoyhtiöiden haasteet ja mahdollisuudet monimediaalisessa ympäristössä
Avainsanat:
televisiotutkimus, sisällöntuotanto, monimediaalisuus, yleisradiotoiminta, interaktiivisuusAbstrakti
Television viihde- ja draamaohjelmat ovat muuttumassa monimediaalisiksi tuotannoiksi, jotka sisältävät itse ohjelmajaksojen lisäksi erilaisia ja eri alustoilla jaettavia sisältöjä. Tällaiset tuotannot tarjoavat televisioyhtiöille uudenlaisia mahdollisuuksia rakentaa katsojasuhdettaan, mutta ne myös haastavat monia televisiotuotannon käytäntöjä ja malleja. Tässä artikkelissa tarkastellaan, millaisia muutoksia monimediaalisuuden omaksuminen on tuonut suomalaiseen televisiotuotantoon. Artikkelissa analysoidaan suomalaisten ohjelmapäälliköiden ja televisiotuottajien kanssa tehtyjen haastattelujen pohjalta monimediaalisen televisiotuotannon käsitteitä ja käytäntöjä sekä televisiotuotantoa ja yleisradiotoimintaa liiketoimintana. Kaupallisille televisioyhtiöille monimediaalisten tuotantokäytäntöjen omaksuminen näyttää olevan luonteva askel sähköisen viestinnän kehityksessä, kun taas Ylen haasteena on löytää omat, julkisen palvelun arvoihin sopivat monimediaalisuuden muotonsa. Tuotantoyhtiöissä suurimmat haasteet puolestaan liittyvät uusien liiketoimintamallien kehittämiseen.