Yleisradion menestyksen eväät<br>Kenttäteoria ja metapääoma julkisen palvelun vahvan aseman selittäjinä

Kirjoittajat

  • Juho Rahkonen

Abstrakti

Yleisradion tv-ohjelmiston kehityksestä on olemassa varsin paljon empiiristä tutkimustietoa, mutta sen teoretisoiminen ja kytkeminen laajempiin yhteiskunnallis-kulttuurisiin yhteyksiinsä on jäänyt suhteellisen vähäiseksi. Tässä artikkelissa tutkitaan Pierre Bourdieun kenttäteorian ja metapääoman käsitteen avulla sitä, miksi Yleisradio on onnistunut säilyttämään vahvan asemansa julkisen palvelun tarjoajana, vaikka yhteiskunta muuten on muuttunut yhä enemmän markkinaohjautuvaksi. Teoreettista työtä havainnollistetaan tiiviillä empiirisellä analyysillä Yleisradion tv-ohjelmistosta. Artikkelin mukaan Yleisradion menestys johtuu ennen kaikkea sen sopivuudesta suomalaiseen hyvinvointivaltioajatteluun. Yleisradiolla on erityisten, kenttäsidonnaisten pääomien lisäksi yleispätevää metapääomaa, joka vetoaa hegeliläiseen ”objektiiviseen henkeen”. Näin se pystyy vetoamaan laajoihin kansalaispiireihin ja säilyttämään legitimiteettinsä kenttärajat ylittävällä tasolla

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2006-06-01

Viittaaminen

Rahkonen, J. (2006). Yleisradion menestyksen eväät<br>Kenttäteoria ja metapääoma julkisen palvelun vahvan aseman selittäjinä. Media & viestintä, 29(2). https://doi.org/10.23983/mv.62362