Max Weberin byrokratia ja kriisiviestintä<br>Suomen viranomaisten toiminta Aasian hyökyaaltokatastrofissa
Abstrakti
Artikkelissa tarkastellaan viranomaisten toimintaa Max Weberin byrokratiamallin (1947; 1978) avulla, koska tämän mallin pohjalta useat julkisen sektorin organisaatiot yhä toimivat normaaliaikojen kriisitilanteissa. Aiempien kriisien tutkintaraporteissa byrokratian ongelmat ovat nousseet esiin tuloksista keskusteltaessa. Kuitenkaan sitä, miten ja mitkä byrokratian tendenssit aiheuttavat ongelmia kriisitilanteessa, ei ole tutkittu aiemmin paljoakaan. Artikkelissa analysoidaan uudelleen Tiedonkulku ja viestintä Aasian hyökyaaltokatastrofissa -tut-kimuksen haastattelu- ja kyselyaineistot, jotka käsittelevät tilannekuvaa, viestinnän johtamista ja sisäistä viestintää byrokratian näkökulmasta. Tulokset osoittavat, että byrokraattinen toimintamalli aiheutti monia ongelmia tsunamin hoidossa niin Suomessa kuin muissakin Pohjoismaissa. Suomessa ongelmat johtuivat erityisesti organisaation toiminnan auktorisoitumisesta, tämän auktoriteetin rakenteellistumisesta sekä hierarkiasta ja asemien eriarvoistumisesta. Ongelmia aiheuttivat myös erikoistuminen ja organisaation toiminnan virastoituminen. Johtopäätöksissä kyseenalaistetaan byrokraattisen mallin toimivuus sekä kysytään, olisiko aika jo organisoitua toisin.