Mitä potilas voi tietää? Potilaan tiedollisiin oikeuksiin orientoituminen lääkärin vastaanotolla

Kirjoittajat

  • Taru Ijäs
  • Johanna Ruusuvuori

Abstrakti

Artikkelissa tarkastellaan lääkärin ja potilaan tiedollisten asemien rakentumista vastaanoton aloitusjaksossa eli käynnin syyn kertomisen ja vastaanottamisen vaiheessa. Tarkastelemme potilaiden kahta erilaista tapaa esittää diagnostinen arvelu osana käynnin syyn kuvausta. Vertaamme näiden tapojen seuraamuksellisuutta vuorovaikutukselle suhteessa käynnin syyn kuvauksen perustyyppiin, jossa potilas kertoo vain oireet. Tulokset osoittavat, että potilaiden vuorovaikutuksen käytänteet vastaanoton alussa ohjaavat sitä, milloin ja miten lääkärit nostavat potilaan tiedollisen aseman keskustelussa käsiteltäväksi ja miten he suhtautuvat potilaan oikeuteen hallita lääketieteellistä tietoa. Keskustelemme myös siitä, miten potilaat voivat osallistua vastaanoton tehtävän ja toimijoiden tiedollisten oikeuksien määrittelyyn. Tulokset avaavat mahdollisuuksia potilaan osallistumismahdollisuuksien muutoksia kartoittavalle jatkotutkimukselle. Tutkimuksen aineistona on 86 potilaan videoidut vastaanotot perusterveydenhuollosta. Metodina on keskustelunanalyysi.

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2007-12-01

Viittaaminen

Ijäs, T., & Ruusuvuori, J. (2007). Mitä potilas voi tietää? Potilaan tiedollisiin oikeuksiin orientoituminen lääkärin vastaanotolla. Media & viestintä, 30(4). https://doi.org/10.23983/mv.62644