Työelämän muutos haastaa työyhteisöviestinnän ajatusmallit
Abstrakti
Työelämän muutoksen seurauksena työyhteisöjen viestintä on uuden haasteen edessä. Ensinnäkin työyhteisöt ovat yhä enemmän tietoon ja tiedon luomiseen perustuvia asiantuntijaorganisaatioita, kun taas työyhteisöviestinnän ajattelumallit ovat pääosin peräisin industrialismin kulta-ajalta. Toiseksi globalisaation vaikutukset ulottuvat kaikenlaisiin organisaatioihin, ja ulkoinen maailma tunkeutuu työyhteisöjen sisään. Työyhteisöjen sisäinen ja ulkoinen elämä yhdentyvät, ja jatkuvat muutokset ja epävarmuus ovat arkipäivää. Työelämä on muuttunut ja muuttuu, mutta ovatko sen perusyksikön eli työyhteisön viestinnän käytännöt muuttuneet? Tässä artikkelissa kysyn, millaisia työyhteisöviestinnän paradigmoja voidaan tunnistaa tähänastisen organisaatiotutkimuksen ja viestinnän tutkimuksen perusteella ja löytyykö niille vastaavuutta tämän päivän työelämästä. Johtopäätöksenä esitän, mihin työyhteisöviestinnän tutkimuksen tulisi suuntautua jatkossa.