Urbaanit yleisöt propagandan ja brändäyksen palveluksessa

Berliinin olympialaiset 1936 ja Saksan jalkapallon MM-kisat 2006 keskitettyinä (media)spektaakkeleina

Kirjoittajat

  • Sami Kolamo
  • Jani Vuolteenaho

Avainsanat:

brändäys, keskitetty (media)spektaakkeli, liikuttaminen, propaganda, suostutteluvalta, urbaani esiintyjyys, urbaani yleisöys, urheilun megatapahtumat

Abstrakti

Artikkelissa vertailemme Berliinin olympialaisia (1936) ja Saksan jalkapallon MM-kisoja (2006) Guy Debordin ajatuksia soveltaen keskitetyn (media) spektaakkelin erilaisina ja eri aikakausiin sijoittuvina muotoina. Lähestymme ensin mainittua propagandan, jälkimmäistä brändin käsitteen avulla. Tarkastelemme ihmisten toimintaa kaupunkitilassa urheiluspektaakkelien tuottamiseen kytkeytyvien poliittisten ja taloudellisten valtaintressien kautta. Kohdistamme huomiomme erityisesti propaganda- ja brändikoneistojen tapoihin suostutella kaupungeissa liikkuvia ihmisiä odotetun yleisöyden ja esiintyjyyden ideaalirooleihin suunnitelmallisesti organisoidun ja tunteisiin vetoavan urbaanin ympäristön tuottamisen avulla. Esimerkkitapauksemme ovat historiallisesti merkittäviä hetkiä kehityksessä, jossa joukkoviestintä on ohjannut urheilutapahtumien organisointia, esillepanoa ja niihin liittyvää ihmisten tilallista ja affektiivista (joukko)liikuttamista. Argumenttimme perustuvat tutkimuskirjallisuuteen, dokumentaarisiin elokuviin ja havaintoihin Saksan jalkapallon MM-kisojen kisakaupungeista.

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2014-03-01

Viittaaminen

Kolamo, S., & Vuolteenaho, J. (2014). Urbaanit yleisöt propagandan ja brändäyksen palveluksessa: Berliinin olympialaiset 1936 ja Saksan jalkapallon MM-kisat 2006 keskitettyinä (media)spektaakkeleina. Media & viestintä, 37(1). https://doi.org/10.23983/mv.62827